The well-known roshei teivos for Tammuz were presented to HaGaon HaRav Chaim Kanievsky Shlita and the rav responded with roshei teivos of his own.
The rav was shown the standard roshei teivos, ז’מני ת’שובה מ’משמשים ו’באים, hinting for us that the days of judgment, Rosh Hashanah and Yom Kippur are approaching.
Rav Kanievsky responded, “If you wish, here are roshei teivos; ת’זדרז מ’הר ו’תלמד ז’, meaning each of the seven days of the week should be busied with limud Torah, including this year”.
In “Divrei Siach” which haven’t yet been published, Rav Kanievsky is quoted explaining that Tammuz is the name of an Avoda Zara, as it is written in Yechezkiel 88 ‘והנה שם הנשים מבכות את התמוז’ and the reason for Tammuz is on the 17th a ‘tzelem’ was placed in the Heichal as per Taanis 26:b.
Av is a loshon of tanchumim, as it is written ‘יתומים היינו ואין אב’ and ‘נחמו נחמו עמי’, meaning to say HKBH will be menachem Am Yisrael.
Rav Kanievsky is also quoted writing elsewhere:
“הנה, בתרגום שני איתא דהמן לא עשה הגורל על תמוז ואב משום שכבר היה בו החורבן ונאמר לא תקום פעמים צרה, וקשה דהא בגמרא מבואר להיפך, מגלגלין חובה ליום חייב וה׳ דברים אירעו בי”ז בתמוז והחמישי בט”ב ונראה שיתבאר על פי הגמ’ בסוטה ט’ א’ ‘לא הכיתי לאומה ושניתי לה ואתם בני יעקב לא כליתם’ והיינו דלגוים אין הקב”ה מכה ושונה אלא בפעם אחת מכלה אותם כשמגיע הזמן אבל בישראל אינו כן, והאי קרא ‘לא תקום פעמים צרה’ בגוים מיירי כדמוכחי קראי.
“והנה המן שחשב שהיום גורם וביום רע יוכל לכלות ישראל ח”ו לא היה יכול לעשות בתמוז ואב דאם היום הזה מסוגל לכלותם ח”ו כבר היו כלים בפעם אחת ועל כרחך אין היום הזה ראוי וחיפש יום אחר”.
(YWN – Israel Desk, Jerusalem)
One Response
והחמישי בט”ב
וחמשה צ”ל