The attached article from Hagaon Harav Yaakov Shlomo Moseson shlita of Yerushalayim, has all the answers. For your convenience, we have attached an English summary of all halachos discussed in the teshuva.
Sponsored By: Ashpa Management
Bircas Hagomel guidelines for those who recover from Corona
-
The corona virus is considered a חולי שיש בו סכנה therefore, one who had corona with strong symptoms (i.e. cough, aches, fever, etc.) and was bedridden is mechuyav to say ברכת הגומל when he when he recovers, even if was not in danger and didn’t have any breathing problems, since his condition could have deteriorated to a life threatening condition at any given moment. However the chiyuv of ברכת הגומל depends on the age of the person and the severity of the persons condition as follows:
-
Under the age of 35 who were bedridden with strong symptoms: are a ספק if they are חייב to recite הגומל since the virus dose not usually deteriorate to a life threatening condition in this age group.
-
Under the age of 60 who only had mild symptoms and were not bedridden: are not מחויב to say ברכת הגומל even מספק.
-
Between the ages of 35 to 40 who had strong symptoms and were bedridden: should be יוצא their חיוב by listening to someone say הגומל.
-
Over the age of 40 who were bedridden with strong symptoms: are מחויב to say ברכת הגומל.
-
Over the age of 60 with symptoms of corona who were not bedridden: should be יוצא the ברכה from someone who is מחויב.
-
One can say ברכת הגומל when he completely recovers, even if he didn’t confirm his recovery with a negative lab test. Furthermore, someone who is feeling completely better may say הגומל even if he still is testing positive.
-
A person who had symptoms of the corona virus but tested negative should still say ברכת הגומל when he recovers, since tests are inaccurate, and one can assume that he had the virus even if he tested negative. Additionally, even if accurate test become available there is no need for one to get tested and confirm if he had the virus and one can recite ברכת הגומל even without getting tested.
-
A person that recovered from the virus and came down with another illness, should not recite ברכת הגומל until he completely recovers from the second illness even if the second illness is not life threatening.
-
One who his חיוב to say ברכת הגומל is a ספק and he can’t find someone to be מוציא him should try to get an עליה and when he say ברכו את ה’ המבורך he should have in mind to thank ה’ for his recovery. Or he should say ברכות השחר out loud and when he says ברוך אתה ה’ הגומל חסדים טובים לעמו ישראל he should have in mind to be יוצא the ברכה of הגומל.
-
It is proper for those who are mechuyav to say ברכת הגומל to make a סעודת הודאה after they recover.
-
מחלת הקורונה נחשב כחולי שיש בו סכנה, לפיכך, מי שנחלה במחלה זו באופן חזק (כגון שהיה לו שיעול, חום, כאבים בעצמות, חולשה וכדומה) ונפל למשכב אפילו אם לא הגיע לסכנה, ולא היה צריך להנשמה (oxygen), חייב לברך הגומל כשיחלים כיון שנחלה בחולי כזה שהיה אפשר לבא בכל רגע לידי סכנה. אך הדין מתחלק בין גילים השונים ובין חומר החולי כדהלן:
-
אנשים צעירים עד גיל 35 שנחלו באופן חזק ונפלו למשכב: חיובם בברכת הגומל הוא ספק כיון שבגיל זה בדרך כלל אין רגיל להיכנס במצב סכנה.
-
אנשים צעירים עד גיל 35 שנחלו באופן קל ולא נפלו למשכב: אינם חייבים לברך הגומל אפילו מספק אפילו אם היו להם סימנים שהם מיוחדים למחלה זו (כגון איבוד חוש הטעם והריח)
-
אנשים מגיל 35 עד 40 שנחלו באופן חזק ונפלו למשכב: בפשטות חייבים לברך ברכת הגומל אך כיון שקשה להכריע בזה הלכה למעשה ישתדלו לצאת מאחד החייב בברכת הגומל בודאי.
-
אנשים עד גיל 60 שנחלו באופן קל ולא נפלו למשכב: אינם חייבים לברך הגומל אפילו מספק.
-
אנשים מגיל 40 ולמעלה שנחלו באופן קשה ונפלו למשכב: חייבים לברך ברכת הגומל בודאי.
-
אנשים מגיל 60 ולמעלה שנתגלו אצלם סימנים ברורים של המחלה אך לא נפלו למשכב: בפשטות חייבים לברך אבל משום חומר ברכה לבטלה יראו לצאת הברכה ממי שמחויב בודאי.
-
כל אלו שאמרנו שאינם חייבים לברך אפילו מספק היינו אפילו אם בדקו את עצמם וקבלו תשובה חיובית שיש להם המחלה.
-
אפשר לברך ברכת הגומל כשיחלים לגמרי אפילו אם לא בדק את עצמו בדיקה מעבדתית (didn’t test in a lab). ואפילו אם בדק את עצמו וקיבל תשובה חיובית (tested positive) יכול לברך הגומל, מכיון שכבר שאינו מרגיש בעצמו המחלה כלל.
-
מי שהיה לו סימני המחלה אבל הבדיקה הראה שאין לו המחלה, עדיין יכול לברך ברכת הגומל כיון שאין הבדיקות מדויקות. ואפילו אם יצליחו לייצר בדיקות מדוייקות, אין חיוב לאדם שנחלה לבדוק את עצמו לדעת אם חייב לברך הגומל אלא מברך גם בלי בדיקה.
-
אם החלים ממחלת הקורונה אבל חלה במחלה אחרת מיד אחרי הקורונה אפילו אם המחלה השניה לא היה בה סכנת חיים, אין לברך הגומל עד שיחלים לגמרי.
-
אלו המסופקים אם חייבים בברכת הגומל ואין להם ממי לצאת (כגון שאין בבית הכנסת שהם מתפללים אפילו אחד שחייב בודאי בברכת הגומל) ישתדלו לעלות לתורה ולכוין באמירת ברכו את ה’ המבורך שהם מודים לה’ על הנס שעשה עמם. עוד עצה יש לברך ברכות השחר בקול רם ולכיון בברכת הגומל חסדים טובים לעמו ישראל לצאת בזה ידי חיוב ברכת הגומל. ובשולחן ערוך כתב שבמקום ספק יברך ברכת הגומל בלי שם ומלכות אבל כפי הנראה אין העולם נוהגין כן.
-
אלו החייבים לברך ברכת הגומל נכון שיקבעו סעודת הודאה להודות לה’ על חסדיו.
-