Shazsheri

Forum Replies Created

Viewing 16 posts - 1 through 16 (of 16 total)
  • Author
    Posts
  • in reply to: Mekor for this Rosh Hashanah Minhag #2315874
    Shazsheri
    Participant

    Great question! I once said torah on this as follows:

    Count the syllables, including all the shva nas, in the following:

    מדוע בשש רכבו לבוא מדוע אחרו פעמי מרכבותיו

    = 22

    Now it says in the next posuk, אף היא תשיב אמריה לה
    Which Rashi explains to mean that she said to herself:

    מה אני מתמהת על עיכוב בני

    Count the syllables:

    = 11

    Altogether 22 + 11 = 33

    Each one was a יללה made up of 3 קולות. So 99. Add a כולל and you have 100

    in reply to: Loving Jews #2314205
    Shazsheri
    Participant

    @somejewiknow
    I understand that you feel that your response should be the halacha and that you wish it was the halacha, but unfortunately it is the opposite of the halacha. I would humbly suggest that you supplement your בקיאות in the חפץ חיים with some basic knowledge of שלחן ערוך.

    Regarding your דברי שטות about “ribbis”:

    The מחבר says the following. I quote: הקראים אין להם דין מומרים ואסור להלוותם ברבית ואין צריך לומר שאסור ללוות מהם ברבית

    Bear in mind that the קראים are כופר in 2 of your “13 ikkarim” (see the רמב״ם in beginning of chelek היסוד הח׳ at the end and the whole יסוד ט׳ as well as הלכות תשובה פרק ג׳) as well as being מחללי שבת בפרהסיא.

    The רמ״א continues:
    תינוק שנשבה לבין העובדי כוכבים ואינו יודע מתורת ישראל כלל דינו כקראים ואסור להלוות לו ברבית (כך משמע מב”י לדעת הרמב”ם). ולכן מומרת לעבודת כוכבים שיש לה בן מן העובד כוכבים שהבן הרי הוא כמוה ונקרא מומר אסור להלוות לו ברבית (מרדכי פ’ החולץ) דהוי כתינוק שנשבה לבין העובדי כוכבים

    As far as the rest of your הבל ורעות רוח, allow me to quote from the רמב״ם in a תשובה. First regarding the ״speaking badly about them” balderdash:

    אלו הקראים השוכנים פה ראויים הם לחלקים
    מחלקי הכבוד, להתקרב אצלם במעשה יושר ולהתנהג עימם במידת הענוה ובדרך האמת והשלום, כל זמן שגם הם ינהגו עמנו בתמימות ויסירו מהם עיקשות פה ולזות שפה מלדבר תועה על חכמי הרבנים שבדור, כל שכן שישמרו לשונם מהלעיג ומהתלוצץ בדברי רבותינו הקדושים התנאים חכמי משנה וחכמי תלמוד , שבדבריהם ובמנהגות הקבועות לנו מפי הם מפי משה מפי הגבורה אנו הולכים . ובזה נכון לנו לכבדם , וללכת לשאול בשלומם אפילו בבתיהם , ולמול בניהם ואפילו בשבת , ולקבור מתיהם ולנחם אבליהם

    As to your “klal yisroel” “din of a goy” nonsense:

    מאחר שנתפרסם שהוא כופר בתורה שבעל פה מורידין אותו ולא מעלין והרי הוא כשאר כל האפיקורוסין והאומרים אין תורה מן השמים והמוסרין והמומרין. שכל אלו אינם בכלל ישראל ואין צריך לא לעדים ולא התראה ולא דיינים אלא כל ההורג אחד מהן עשה מצוה גדולה והסיר המכשול
    במה דברים אמורים באיש שכפר בתורה שבעל פה במחשבתו ובדברים שנראו לו והלך אחר דעתו הקלה ואחר שרירות לבו וכופר בתורה שבעל פה תחילה כצדוק ובייתוס וכן כל התועים אחריו אבל בני התועים האלה ובני בניהם שהדיחו אותם אבותם ונולדו בין הקראים וגדלו אותם על דעתם הרי הוא כתינוק שנשבה ביניהם וגדלוהו ואינו זריז לאחוז בדרכי המצות שהרי הוא כאנוס ואע”פ ששמע אח”כ שהוא יהודי וראה היהודים ודתם הרי הוא כאנוס שהרי גדלוהו על טעותם כך אלו שאמרנו האוחזים בדרכי אבותם הקראים שטעו לפיכך ראוי להחזירן בתשובה ולמשכם בדברי שלום עד שיחזרו לאיתן התורה

    הרוצה לשקר ירחיק עדיו


    @toonaphish

    רמב״ן on ואהבת לרעך כמוך

    סמ״ג on מצות ואהבת לרעך כמוך

    Big משמעות in רמב״ם הלכות אבל

    in reply to: right or left #2313907
    Shazsheri
    Participant

    @menachem-shmei The links don’t mention one word about לא תסור. A) They are discussing how to pasken for the public (כללי הוראה), not how to act personally. B) The רשב״א says להדיא that one may be חולק on a greater חכם if he has a ראיה. That’s מפורש. And the פוסקים extend this even further. See שאילת דוד.


    @always_ask_questions
    Again, as long as you’re not ruling for others, you always have a right to follow your own opinion if you are confident you are right. The only exception is if you or you קהילה have universally accepted all of this Rabbi’s פסקים or if you actually went to the Rabbi and asked him for a פסק, which constitutes a commitment to follow his פסק. Confronting is only applicable when there is a ב״ד הגדול whom there is an obligation to follow blindly.

    in reply to: right or left #2313832
    Shazsheri
    Participant

    @menachem-shmei Thanks for the links. I’ll repeat myself. There’s no such רשב״א, there’s no such רא״ש, and the ספר הזכרונות is an obscure אחרון who brings ראיות קלושות to his opinion on לא תסור. If you scour hebrewbooks, you can find an obscure אחרון to back up any opinion you may have on anything.

    in reply to: Loving Jews #2313808
    Shazsheri
    Participant

    Great question. There are two, potentially three mitzvos that govern love and hate towards other Jews:

    1) ואהבת לרעך כמוך. Now, notice how the wording is לרעך and not את רעך (as opposed to ואהבת את ה׳, ואהבתם את הגר, ויאהב יצחק את עשו, ורבקה אוהבת את יעקב, אהבתי אתכם אמר ה׳, etc.). This implies that one isn’t obligated to love a fellow Jew inwardly, as a man loves his best friend or his wife or his children or his siblings, etc. Rather, one is obligated to love him outwardly, i.e. speak positively about him, protect his property, strive to ensure sure he is afforded respect, visit him when he is ill, comfort him when he is grieving, escort him, take care of his burial needs, and eulogize him when he dies, carry his burden, lead him when he can’t lead himself, gladden him and provide for him when he marries, etc. In a word, to do unto him as you would others to do for you. There are exceptions to this, which I will explain shortly.

    2) לא תשנא את אחיך בלבבך. One may not hate a fellow Jew, even if it is only on the inside. There are exceptions to this, too as I will discuss shortly.

    3) ואהבתם את הגר. One must inwardly love a גר. I don’t know if this has the same exceptions, but I’m יראה לי that it does.

    The only exception is a Jew who DELIBERATELY defies the Torah, even AFTER PROPER REPROOF, and even though he KNOWS HE IS SINNING, and makes NO EFFORT TO IMPROVE.

    Note: Reproof doesn’t mean yelling at him that he’s a shaygetz and a menuval. It means explaining to him in a caring, loving way, in private, that he is not on the right path, etc. בחבלי אדם אמשכם וכו׳.

    Hence:

    Neturei Karta – Yes, their views are insane, but they are still your fellow Jews, there is no evidence that they sin with defiance, and even if they do commit actual sins out of their perverted beliefs, for which I have no evidence, they are תינוקות שנשבו who have been mislead by others. You needn’t love any of them and be their best friend. But you cannot hate them, and you must treat them as you would want to be treated.

    Lev Tahor – Same as NK. Their leaders, though, I’m not so sure. Depends on whether they fit the above exceptions.

    מחללי שבת בפרהסיא – Definitely not a secular Jew from birth. But if he grew up religious, and you know that he does so defiantly after proper reproof, and he doesn’t wish to change, you can and must hate him and not display any concern for him.

    PRIDE Chevra – Not sure what you mean. Is he actually flagrantly married to a man, etc. and has he been given proper reproof? Then I guess. But merely being proud of his orientation though doesn’t make him a רשע. Same as NK.

    Hassidic car-blocker: We’ve all experienced this, but a one-time annoyance doesn’t exclude him from רעך and אחיך. Not everyone has the greatest מדות. If it upsets you though, you must tell him that he wronged you and that he should apologize and not do it again.

    in reply to: right or left #2313389
    Shazsheri
    Participant

    @menachem-shmei There is no such רשב״א, there is no such רא״ש, and there is no ראשון by the name of ספר זכרונות.

    in reply to: right or left #2313040
    Shazsheri
    Participant

    Excellent, excellent, excellent questions.
    gone

    in reply to: עד אחד נאמן באיסורין #2312423
    Shazsheri
    Participant

    @Ishpurim you knew the Rebbe Reb Louis Zatzal? אשריך
    You had what to do with Dmitrovsky or Halivni?

    in reply to: Who Keeps the Wife Who Was Married Twice? #2312420
    Shazsheri
    Participant

    Wonderful, thought-provoking question. מי יתן that the choshuve avreichim of this forum would forever cease to argue about meshugas like “Biden vs. Trump” or “Zionists vs. Satmar” or “Yeshivish vs. YU” or “Lace-top sheitels” and all the other דברים העומדים ברומו של עולם (which, to an עם הארץ such as a chiropractor, or an inspirational speaker, or a standard American 2nd-year maggid shiur, or a chassidishe Rebbe, are not only important, but crucial עיקרים of the Jewish faith), and people would begin to engage in דברי אלקים חיים. Learning torah is fun!

    The short answer to your question is obviously לכשיחיו נחכם להן לכשיבוא משה רבינו עמהם. But that’s booooring lol. So let’s get started!

    The primary assumptions underlying your questions are A) The assumption that there will be a מושג of אשת איש during the time of תחיית המתים. (R’ Saadya Gaon says that people will get married after תחיית המתים) B) The assumption that if A is true, it follows that a woman will still be considered to be married to her previous husband and won’t require another קידושין. Whether or not these are true depends on the following. (Absolutely not an exhaustive list):

    1) Will מצוות be בטילות לעתיד לבא?
    (נדה דף סא)

    2) If yes, does this mean that מצוות will be בטילות בזמן תחיית המתים or does it mean simply that a מת is פטור from מצוות while he is dead? ( מחלוקת between תוס׳ אויפן ארט (unless you really want to kvetch a different meaning into it like the Maharatz Chayes says there הרבה יש לפלפל) and the רשב״א in ברכות by אין בין ימות המשיח וכו׳)

    3) If, in #2, we assume like the former tzad, does this mean that even the ז׳ מצוות בני נח will be בטל? (Haven’t seen this discussed, but it seems like an obvious kler. Because even קודם מתן תורה there was a מושג of אישות.)

    3) If, in #2, we assume like the former tzad, does this mean simply that the commandments will be בטלות or that even the institutions, i.e. אישות, שליחות, בעלות, קניינים, נדרים, הקדשות, etc. will be בטל? (I have tremendous toirah on this inyan but haven’t seen it discussed. It’s תלוי on many, many, many different inyonim all over the תושבע״פ ואכ״מ והמשכיל יבין והחדל יחדל)

    3) If there will be a מושג of א״א during זמן תחיית המתים, will a woman who is revived be still married to her husband from prior or will she require a new קידושין? (This a tremendous inyan and is one of the deepest inyonim in סדר נשים and יבמות. There’s a ירושלמי that the גדולי אחרונים are very busy with. Check out Reb Meir Simcha in הלכות גירושין over there by מת בתוך י״ב חדש.)

    4) If you want, you could also קריך אריין in the חקירה that the roshei yeshiva are into about how מיתת הבעל is מתיר. Could be it’s נוגע to #3. Reb shimon talks abt it in שערי יושר ע״ש.

    אשרי מחכה ויגיע

    in reply to: עד אחד נאמן באיסורין #2312248
    Shazsheri
    Participant

    @Ishpurim Amazing mareh makom. Did he tell you where this is? Who is Professor LF? If he answered you this on the spot, he’s a huge talmid chochom. 🙏

    in reply to: עד אחד נאמן באיסורין #2312152
    Shazsheri
    Participant

    @@fakenews

    I hope you׳re just trolling, because not one thing you said has any basis in the talmud or halacha. Number one, his question has to do with whether an ע״א is considered a שוגג, and he picked a perfectly valid example of עדות אשה, where an ע״א is נאמן, so your אין דשב״ע פחות מב׳ response is unintelligible.

    Number two, allowing an עד אחד to be מתיר her להינשא is not a ״rare circumstance”, and you just added on a ridiculous, false condition of ״bari li” which any בר בי רב לחד יומא understands is made up, and can only have been created by someone who hasn’t the foggiest, working knowledge of יבמות, כתובות, גיטין, קידושין, שבועות, etc., etc.

    Number three, Your prophetic vision about a “minor issur not ״חייב כרת could only have been dreamt up by someone who didn’t even see רש״י or תוספות on the first folio of gittin. Even a היינטיגע ראש ישיבה couldn’t be so ignorant.

    Number four, your ״financial incentive” hogwash comes from a violent perversion of a גמרא in עבודה זרה and a רמב”ם and your ignorance is bliss.

    Your response is not the ״light version” or the answer but rather the imbecile version of the answer.

    As far as your allegation that the original poster is not crom BMG, I can only glean from your blathering response that you are from BMG, because only someone who has been through a whole machzor of ignorance could have composed this.

    ואתה שלום.

    in reply to: עד אחד נאמן באיסורין #2312009
    Shazsheri
    Participant

    Excellent, excellent question. There are many different aspects to this שאלה:
    (As an aside, עד אחד נאמן באיסורין has nothing to do with עדות אשה, so the title of the post is slightly misleading)
    1) Obviously the מחלוקת between the רמב״ם and the ראב״ד regarding whether כאשר זמם is applied to a שוגג.
    (Somewhere in פרק כ׳ עדות)
    2) Whether this מחלוקת extends to לא תענה or not. (חזון איש somewhere in מרובה)
    3) Whether an עד אחד is included in לא תענה and הזמה
    4) If it does, is עדות אשה, where an עד אחד is only נאמן because of דייקא ומינסבא, considered an עד with regards to לא תענה (Reb Akiva Eiger in a tshuva towards the end of chelek alef)((also in דרוש וחידוש somewhere i think i remember))הרבה יש לפלפל בדבריו
    5) Assuming there is no איסור דאורייתא, is there an inyan of שוגג by dirabonons? (נתיבות, reb elchonon, and so on)

    And obviously all the roshei yeshiva, etc. who weigh in with their two cents on these inyanim.

    ישמע חכם ויסף לקח וכו׳

    הרבה יש לפלפל בזה and you could rest assured that אין כאן מקומו.

    Honestly it’s nice to have a breath of fresh air from all the balderdash that goes on here about Trump and Kamala Harris and the rest of the idiotic buffoonery which people have been taught is important. Keep ’em coming!

    in reply to: Stupid Question, but would Appreciate any Smart Answers. #2311861
    Shazsheri
    Participant

    במחילת כבודכם,

    There may very well be families of hostages, our brothers and sisters, who will read or hear about this thread and be unimaginably pained. I suggest the moderators take it down for their sake. May it be a z’chus for their safe return.

    המקום ירחם עליהם ויוציאם מצרה לרוחה ומאפלה לאורה ומשעבוד לגאולה השתא בעגלא ובזמן קריב אמן

    in reply to: The Nonsense of “Bein Hazmanim” #2311095
    Shazsheri
    Participant

    I am an apikores. That is, in the same sense that the Steipler, Rav Shach, Reb Chatzkel Abramsky, and ybl”ch Rav Don Segal, are apikorsim. The following is a transcript of a shmuess by Rav Segal on the topic. Bear in mind that they were dealing with a generation in which the average yeshiva guy understood that being a talmid chochom means knowing a little more than eight blatt in eight masechtos, and could recite the ל״ט מלאכות and even the עשרת הדברות (😱) from memory:

    אמר לי מרן הקהלות יעקב, ואני מצטט כמעט מילה במילה: “אצלי הדבר זה נורא, כי זה כאילו הוציאו את הלב של הזמן, ואם היו לומדים מאחרי פסח עד היום הקדוש ועד בכלל ברציפות, זה היה גיוואעלדיק, ואם הוציאו את השבועות הללו באמצע, זה כמו להוציא את הלב של הזמן כולו’. עוד הוסיף ואמר לי: ‘ואל תחשוב שה’בין הזמנים’ הזה באב נעשה לשם שמים, זה נעשה בגלל שבחורים החסידיים שהיו בישיבות, התחילו לנסוע באלול לאדמו”רים שלהם לשהות במחיצתם לקראת ירח המועדים, ואז הידלדלו לא מעט בכמות בני הישיבות, והמצב בישיבות מבחינה כספית, להחזיק המטבח וכו’, היה קשה מנשוא, והחליטו שאם בין כך ובין כך נוסעים הרבה בחורים, אז יעשו זאת לימי בין הזמנים, אך התחרטו ואמרו – איך יתכן שחודש אלול שבהם נצרכים כולם להתכונן כראוי לימי הרת עולם וירח המועדים, ייהפכו אותם לימי בין הזמנים?! ואז החליטו שלא שייך להפוך ימים אלו לימי בין הזמנים. אבל שאלו: מה יעשו עם המטבח שהוא מידלדל וקשה להחזיקו למעט בחורים?! ואז החליטו שיקדימו את הג’ שבועות מאחרי תשעה באב עד לר”ח אלול לעשות אותם לימי בין הזמנים, במקום חודש אלול, וכך יחסכו מהעול הכספי שהכביד לאחזקת הישיבות. והוסיף עוד פרט: אולי רצו שראשי הישיבות ינוחו מעט… וכך התחיל הבין הזמנים שלא לשם שמים”.

    “ושאלתיו: ‘אז מה לעשות, לשנות זאת?’ ענה לי מרן הקה”י זצוק”ל שאלך למרן הגראמ”מ שך זצוק”ל ואבקש ממנו שיבטלו את הבין הזמנים המדובר. עשיתי כמצוותו והלכתי למו”ר מרן הגרא”מ שך והצגתי לו את הדברים, ומרן ענה לי: אני לא יכול לבטל זאת רק בישיבת פוניבז’, זה לא יילך, צריכים שכל הישיבות יצטרפו לכך, וביקש ממני שאלך למרן הגר”י אברמסקי זצוק”ל שיעביר החלטה של כינוס ועד הישיבות, ונשב ונחליט על כך. הוא היה בדיוק בישיבת סלבודקה, והלכתי אליו, והוא היה נראה אז חלוש שכמעט לא הכרתיו, ואמרתי לו כל הדברים, ואמר לי באידיש: ‘אתה צודק, אבל אין לי כח אפילו לדבר מילה, תבקש ממרן הקה”י זצוק”ל שיתפלל עלי’. חזרתי למרן הקה”י וסיפרתי לו את כל מה שאירע”.

    “כשעמדתי בפתח לצאת, אמר לי מרן הקה”י זצוק”ל, ואני אומר את הדברים רק לתועלת: ‘שלא תהיה לך חלישות הדעת שזה לא יצא אל הפועל, אתה עשית לשם שמים אז יהיה לך שכר, ואפילו שלא יצא, בשמים תקבל על כך שכר’. וכך הסתיים המעשה”.

    in reply to: The Nonsense of “Bein Hazmanim” #2310516
    Shazsheri
    Participant

    I guess the של״ה also spoke Loshon Hora. I quote:
    ועיקר הכולל הכל יהיה נעקר ונשרש מן העולם השם של בין הזמנים לא יזכר ולא יפקד רק כל העתים שוים לטובה יתנהגו במנהג אחד לתורה כמו שכתוב והגית בו יומם ולילה
    P.S. This was written when bochurim and yungerleit were learning a little more than six blatt a zman, weren’t driven by their wives to yeshiva in Honda Accords, and could actually recite a full masechta (!) of mishnayos from memory. Go figure.

    in reply to: The Nonsense of “Bein Hazmanim” #2310193
    Shazsheri
    Participant

    Little secret: Nobody is putting in “full hours”, that is, unless you call learning 6 blatt a zman while taking 2-hour naps smack in the middle of the afternoon “full hours”. There is hardly one bochur or yungerman in America that needs even a semblance of a “break”. Certainly not one that lasts for a month.

Viewing 16 posts - 1 through 16 (of 16 total)