Forum Replies Created
-
AuthorPosts
-
RBZS2Participant
I don’t understand how you do not see in the Chasam Sofer’s words exactly what I wrote.
He said:
כשרוב עונות גורם חלילה הקב”ה נוטל הרב שבהם ר”ל לכפר על הכלל וכעין כפרת פרה אדומה
Which means: When the many sins cause [a tragedy] chalilah, Hashem takes the greatest one amongst them Rl, to forgive the community, just as the Parah Adumah does.Following is a Kabbalistic explanation of how this works:
ספר אמרי מנחם – פרשת אחרי
אולי יש לפרש הענין כי לפעמים יש קטרוג גדול על ישראל, ואי אפשר להשתיק אותו, אזי הצדיקים שבדור מעלים את הכלל ישראל לבחינת כתר, ששם אין הקטרוג שולט, כי הכתר הוא בחי’ אין, ובאין לא שייך שום קטרוג, וע”י ההתעלות אל בחינת כתר מדת אין מתבטלים שם הצדיקים ונפטרים מן העולם, וזהו הפי’ ‘מיתת צדיקים מכפרת כיום הכיפורים’, כי זו היא מדריגת יום הכיפורים, דביה אתגלי עתיקא קדישא לכפרא על חוביהון דכולא כדאיתא בזוה”ק (ח”ג סח ע”ב), היינו שע”י התגלות הכתר שהוא בחי’ אין מתבטלים כל החטאים והקטרוגים הבאים מחמתם:
However, I would like to clarify something. I am in no way advising anyone how to be Menachem avel. It is a very difficult halachah to observe properly and it surely depends upon the individuals involved (the mourners and the comforters) and the situation and the timing and many other factors.
I joined this conversation because someone complained about the usage of the term korbanos by anyone, and, since I am aware of the fact that Gedolim do use that terminology, I objected to our opinionating ourselves.
As the conversation developed, I realized that some participants do not understand the concept at all and so I tried (apparently unsuccessfully) to explain it.
G-d willing, may we never have to console anyone again.
Shabbat shalom and Chag sameiach -
AuthorPosts