GAON

Forum Replies Created

Viewing 50 posts - 601 through 650 (of 758 total)
  • Author
    Posts
  • in reply to: Natural-Hair Sheitels Are Assur #1405024
    GAON
    Participant

    “Side B: Granted there are many poskim who say shaitels are assur, and it might not seem to make sense, but there are also many reliable poskim who say shaitels are muttar”

    Speaking for myself…I dispute the very fact that there are MANY poskim who hold its assur, as I have posted above. Almost all poskim accounted for, wrote their opposition in a total diff situation than today, i.e. in times where either Pe’ah Nuchris / wigs were just in the beginning stage or totally not worn. Hence, having an issue with Maris Eyen or Pritzus, whereas, as of today almost all Charedi women don a Peah nuchris.

    This not my position – it is the position of the Pri Megadim, the שואל ומשיב in Magen Giborim, Rav Shlomo Kluger (who actually opposed P”N – refer to above quotes) and others, including the psak of the Mishnah Brurah (Ch. 71).

    They clearly state that the problem of Maris Eyin is ONLY applicable wherein the minhag and fact is that no or only a few women wear any Pe’ah Nuchris.

    ז”ל בא”ד: וגם גוף הדבר לחוש בפיאה נכרית משום מראית העין לפע”ד – ברבים שנהגו כן – לא שייך מראית עין דלא חשידי וכו’ וכש”כ בזה שכל הנשים נהגו כן האיך אפשר דכלהו יעברו על דת משה ויהודית … וע”כ ישפטו הכל שהוא פאה נכרית.

    – מגן גבורים –

    in reply to: Natural-Hair Sheitels Are Assur #1405046
    GAON
    Participant

    Gam,
    “Okay, going with your example. What is wrong with wearing skin colored clothing? I can think of two issues- 1) it’s provocative 2) maras ayin.”

    Another difference is skin is a definite Ervah and provocative, which is why its applicable even to girls. Hair is not exactly that only when intact. If hair would be that much provocative girls would be considered an Ervah for girls as well.
    Note: some poskim are even mattir to say Kriyas Shma in presence of uncovered hair where going with uncovered hair is the norm – but never any other body parts… (see Aruch hashulchan Ch 71, Shvilel L’David Ch 3)

    על כרחך – שיער [נאסר] מטעם כמוס, שליטת הקליפה, ואינו תימהון דוקא במחובר. וכמו בשיער אשה מונח לפניו, אינו כלום .וכמה דברים שלא נגלו טעמם
    – מאורי אור חלק קן טהור, דף קצ״ד ע״א-

    in reply to: Natural-Hair Sheitels Are Assur #1405028
    GAON
    Participant

    “In the Sephardic world, what is the more common shitta? Like Rav Ovadia Yosef that sheitels are forbidden. Or the more common shitta is against Rav Ovadia?”
    How do you define the “Sephardic world”?
    Are you referring to Bnei Torah? Americans? Israeli? Charedim?

    in reply to: Natural-Hair Sheitels Are Assur #1405025
    GAON
    Participant

    slominer,

    Do they wear a snood or tichel only ? As a Matpachot alone is not enough, you need two Kisuim…

    in reply to: Natural-Hair Sheitels Are Assur #1404767
    GAON
    Participant

    “Am I correctly understanding from the sources offered here that the Mechaber opposed sheitels but the Rema permitted them? ”

    There is NO Mechaber opposing, in fact the Rosh Hamatirim is a Sephardi i.e. the Shiltie Giborim…

    And as I quoted there are many Sphardi gedolim that do not agree with the Yabia Omer – see the above Teshuva of the Yaskil Avdi and the Kaf Hachaim as well in CH 71

    in reply to: Natural-Hair Sheitels Are Assur #1404765
    GAON
    Participant

    The above is exactly the words of one of the most prestigious Sphardi Poskim over 50 yrs ago:

    הגאון רבי עובדיה הדאיה זצ”ל, חבר בית הדין הרבני הגדול בירושלים וראש ישיבת בית אל המקובלים

    באשר לשאלתו בדין פאה נכרית לנשים נשואות, אם דינה כמו שיער ראשה שאסור לגלותה משום הרהור – דלפעמים היא יותר יפה משיער ראשה ומייפה אותה יותר, ואתי לידי הרהור, וכן משום מראית העין – דהרואה נדמה לו שהן שערותיה ממש… הנה זה לשון הדרכי משה… ומותר לאשה נשואה לגלות פאה נכרית שלה, לא שנא אם היא עשויה משערותיה או משיער חברתה, דאין שיער באשה ערוה אלא דוקא שערותיה המדובקים בבשרה, אבל לא בתלושין העשויות לכסות שערותיה האחרות, אע”ג דעבדה לקישוט שתהא נראית בעלת שיער. ע”כ.

    ונראה בטעם הדבר, דהוא משום דקים להו לרבנן, שאין יצה”ר שולט אלא בדבר הדבוק בגוף האשה עצמה, היינו הדבר הדבוק בגוף הערוה עצמה, דאין שליטה להיצה”ר אלא בדבר שיש לו נפש חיונית, לא בדבר שאין לו נפש חיונית, ולכן בנתלש מגוף האשה, דניטל ממנו נפש החיונית, הרי פקע ממנו אותה הערוה שהיתה עליו בזמן שהיה דבוק בגוף האשה, דהרי הוא כפגר מת שאין להיצה”ר שליטה בו, ולכן התירו להסתכל בו, דכיון שאין להיצה”ר שליטה בו, הרי לא יבוא לידי הרהור”.

    – שו”ת “ישכיל עבדי” – חלק ז’, אה”ע סי’ ט”ז

    Chacham Rav Ovadia quotes the above as well and argues on his reasoning, but as quoted above, its in sync with one the great previous Achronim.

    I believe, had he seen his words he would have considered it..

    in reply to: Natural-Hair Sheitels Are Assur #1404759
    GAON
    Participant

    Daas,

    Thanks for the link – its a fascinating Teshuva!

    See the end of the Teshva wherein he quotes a Psak he himself heard from Rav Moshe:
    Wearing a Pe’ah is better off than a Matpachos (you hear Joseph?!)

    http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=1525&st=&pgnum=391

    in reply to: Natural-Hair Sheitels Are Assur #1404751
    GAON
    Participant

    “The reason why married women cover their hair”
    “Do you know why the Halacha is that women must cover their hair?”

    I will quote one of the previously great Gadolim who lived 250 years ago – The Rav of Mitz and was a Talmid muvhak of the Shages Aryeh (who was also previously Rav of Mitz):

    :הגאון רבי אהרן וירמש זצ״ל, רב ואב״ד בעיר מיץ בספר ״מאורי אור’

    ״נשים לעולם מכסו. בחיבור הגאון באר שבע, מוכיח מהנה לאסור פאה נכרית ,דא״כ גם הן שחורי הראש וצווח מאוד להחמיר, נגד הרמ״א בדרכי משה.. .ולדברינו ב״באר שבע״, לכ״ע שרי בחיבור בגד הנראה בחוץ ולא גרע ממלבוש, ואף שהגאון חשבו לדוחק, אך שפיר קאמינא התם שהכל משתעי בציבור שיער ולא בחיבור רצועה ובגד כהני דידן, וא״כ אזדו כל תלונותיו

    וגם החוש מכחיש, דשיער אינו הרהור כגילוי שוק וקול זמר – והלא לא אסרו לקרות כנגד פנים יפות. אלא על כרחך – שיער [נאסר] מטעם כמוס, שליטת הקליפה, ואינו תימהון דוקא במחובר. וכמו בשיער אשה מונח לפניו, אינו כלום .וכמה דברים שלא נגלו טעמם… אלא טעמם ונימוקם עמם.
    והאליה רבה באורח חיים סי ע״ה בשם מהר״ם אלשקר מתיר לגלות חוץ לצמתם, וזאת לא מסתברא .דבפ״ו דשבת ״כליא פרוחי״, ובדף ס׳ פרש״י ״מחט לצניעות, דשיער באשה ערוה״, ואדרבה ראוי לאסור.

    אבל פאה נכרית מסתברא להיתר, כדין רבינו הרמ״א. ונהניתי שמצאתי המג״א שם כתב להתיר, שדברי הגאון באר שבע הם דברים דחויים. וגם מתני דשבת פאה נכרית מוכח דשרי, דאין לפרש שמכוסה מתחת הסבכה, דהא מוכח בדף ס״ד ע״ב שמגולה כפירוש רש״י שמחכו עלה״

    – מאורי אור חלק קן טהור, דף קצ״ד ע״א-

    http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=10108&st=&pgnum=392

    As you cans see he clearly states that there is NO specific reason why it’s considered an Erveh:

    אלא על כרחך – שיער [נאסר] מטעם כמוס, שליטת הקליפה, ואינו תימהון דוקא במחובר. וכמו בשיער אשה מונח לפניו, אינו כלום .וכמה דברים שלא נגלו טעמם

    in reply to: Natural-Hair Sheitels Are Assur #1404485
    GAON
    Participant

    You quoted a בעל “תרומת הדשן” סימן י as if the Trumas Hadeshen is implying that whenever there is Pritzus its still גלוי הראש”

    Here are the words in full, I don’t think this was his intent, let anyone that see say pshat:

    שאלה:

    מרגלא בפומייהו דאינשי, שאותן כובעים שהן קלועין מקש – לא חשיבי כיסוי לראש להתפלל בהן או להזכיר הברכה בשם, כשאין הראש מכוסה אלא באותו כובע; יש ליזהר מזה או לאו?
    תשובה:
    יראה דאין דין להקפיד בדבר הזה. וכן שמעתי מאדם אחד, שגדול אחד נשאל על זה, והורה דאין קפידא בדבר, וטעמא וראיה לא הגיד לדבריו.
    ונראה להביא ראיה, מהא דאיתא פרק המדיר (כתובות עב, א), לגבי גילוי ראש דאשה יש לה סמך מן התורה, דמוזהר עלה, ואפילו הכי קאמר התם דמדאורייתא – בקלתה על ראשה שריא, ואפילו ברשות הרבים ומחצר לחצר דרך מבוי; ואפילו משום דת יהודית לית לה בה. הא קמן, דאפילו סל, דאינו דומה כלל לכיסוי הבגד, שהרי הוא חלול בכמה מקומות, לפי שאינן קלועין יפה. וכל שכן כובעין של קש, הוא קלוע מרוצף ומהודק היטב, ודומה לכיסוי של בגד.

    ואף על גב דבלאו הכי יש חילוק בין גילוי הראש דהתם להכא, דאמרינן התם, דבחצר – האשה אינה צריכה שום כיסוי; וגילוי הראש לעניין ברכה – קפידא אפילו בבית?

    יש לומר דוודאי איסור גילוי הראש דהתם איננו אלא משום פריצות דגברי, והיכא דלא שכיחא רבים, כגון בחצר, אין קפידא; אבל איסור גילוי ראש דהכא, משום קלות ראש כלפי שמיא, דמדכר שם מקום ב”ה שלא באימה וביראה, ואין לחלק בין בית לרשות הרבים, דמלא כל הארץ כבודו. מכל מקום ילפינן מגילוי הראש דהתם, האי כדיניה והאי כדיניה. ואפילו עטיפה קרי ליה לכיסוי ראש דאשה, כדאיתא פרק בתרא דעירובין: עטיפה כאבל; ופירש רש”י, משום דאינו יוצא בפריעת ראש. ועוד היה נראה להביא ראיה מפרק כל כתבי (שבת קכ, ב), דתניא התם: הרי שהיה שֵם כתוב על בשרו, ונזדמן לו טבילה של מצוה, כורך עליו גמי. ומסיק, דהטעם הוא מפני דאסור לעמוד לפני השם ערום, ולכך כורך עליו גמי לכסותו. אלמא דגמי מהני לכיסוי, והוא הדין קש, דמאי שנא?

    אך דקשה לן עלה, דעל כרחך כיסוי דהתם סגי לן בכל דהו, טפי מכיסוי דלעניין ברכה בהזכרת השם, דפריך התם: ונינח ידיה עלויה דשם, ולמה לי גמי? ומשני: משום דלמא מישתלי ושקיל ליה לידיה; הא לאו הכי, סגי בכיסוי היד. ולעניין ברכה, העתיק אחד מהגדולים מתשובת אור זרוע, דלא מהני אם משימין ידים על גילוי הראש לברך כך, אם לא יכסנו בבגד. והביא ראיה מהא דעבד רבינו תם, כשהיה רוחץ בחמין והיה שותה, היה מתכסה בבגד כנגד ליבו, שלא יהא ליבו רואה את הערוה; משמע דווקא בבגד ולא בידים. אמנם יש לומר, דהא דלגבי כיסוי השם מהני מה שהניח ידו עליו, ולגבי הזכרת הברכה לא מהני כיסוי הידים, לאו משום דהאי כיסוי חמיר מהאי. אלא היינו טעמא דלא מהני שמניח ידיו על ראשו, או אם יהא חוצץ בהן כנגד ליבו, משום דהראש והלב והיד חד גוף אינון, ואין הגוף יכול לכסות את עצמו. מה שאין כן לגבי כיסוי השם, שהיד אינה בא לכסות הגוף, אלא לכסות שֵם שאינו מן הגוף. ומכל מקום שמעינן מהתם דכיסוי גמי חשיב כיסוי, והוא הדין כיסוי קש.
    תרומת הדשן” סימן י

    in reply to: Natural-Hair Sheitels Are Assur #1404482
    GAON
    Participant

    Dance,
    “And anyone who thinks that a woman’s modesty isnt connected to what’s on her head doesn’t understand modesty at all.”

    Agreed – and “modesty” is defined by Halacha – not by books, professors and who knows who and what else.

    i.e. and as long as the wig is in a modest form (let that be clear – NOT peritzus ) – even if it is created out of ones VERY OWN hair is 100% muttar once the minhag has been established.

    Are there levels in Tznius ? – Yes!
    Can you go Lefnim Meshuras haDin ? That is up to each individual separately with the guidance of their Rav.

    We have no issue with you or anyone else accepting upon yourselves hidurim and chumros and, I respect you for that – but don’t impose it on others. Especially, when it’s based on misinformation or misquotes, which is not your fault at all, as how should you know? You never truly studied Gemara Rishonim and Poskim etc. rather – I blame those books. You read a book or two representing that side of the argument and you became all passionate about it – nothing wrong! Kol Hakavod, being passionate about a mitzvah is a great thing. But don’t expect everyone to agree or share your visions and beliefs, especially if it goes against their poskim.

    If you are really interested in the truth – you should represent all the above and other quotes to your “respected Talmud Chacham”, as you probably didn’t comprehend the significance of the sources presented above, and how it goes against the book “sources” quoted.

    I will quote more of how some of the sources were misrepresented or taken out of context in the following posts.

    in reply to: Moreh Nevuchim #1404036
    GAON
    Participant

    Halevi,

    “The Sefer itself was for the most part rejected.”

    Which part of the sefer are you referring to and rejected by whom?
    There are many parts that do not even deal with Philosophy at all.

    There is a saying from one of the great thinkers: for “one who had studied Shas and Poskim – its a ‘Morah’ – for one who didn’t then its a ‘Nevuchim”

    As for recent Achronim , the Or Sameach and the Rogatchover constantly quote the Sefer haMorah..

    iac:
    “the language used by the RAMBAM was very difficult to translate and therefore yeshivos shied away from it.”

    Kapach’s edition took care of that problem. And there are other editions with perushim as well.

    in reply to: Natural-Hair Sheitels Are Assur #1402879
    GAON
    Participant

    Dancing,

    You keep on repeating yourself, well, I will quote some new sources clearly stating like the SHT”G that the heter is in Reshus haRabim and NATURAL hair.

    Note – I hope you realize, you don’t pasken from books and so-called Kol Koras.

    The words of our holy poskim are there for all to see, and therein is where the source of psak has and will always come forth עד ביאת גוא”צ בב”א !

    Here are the words of the Rema (CH 303) clearly stating the heter of Pe’ah Nuchris in Reshus haRabim and NATURAL looking hair:

    :דרכי משה אות ו’
    בשם הגהות אלפסי החדשות, מותר לנשואה לצאת בפיאה נכריות מגולה לרשות הרבים בחול, דאין שיער באשה ערוה כי אם אלא המדובקים לבשרה. אע”ג דעבדה לקישוטא שתהא נראית כבעלת שיער.

    Herein are the words of the Pri Megadim Ch 71 clearly stating in Reshus haRabim and NATURAL looking hair:

    וכל שכן. עיין מגן אברהם, דפיאה נכרית אפילו משערותיה התלושים אין הרהור, ויוצאה לרשות הרבים כך אפי’ בשבת, ועיין עטרת זקנים .
    וכפי דעתי ההדיוטית, מה שכתב הלבוש [פיאה נכרית “שאין שלה”, היינו תלושים, ומאי שנא משערותיה, או מחבירתה דשרי. ובאר שבע חולק, ואמר דפיאה נכרית מותר כשראשה מכוסה, ולא חיישינן שמא משתלפי. יע”ש. ומכל מקום במדינות שיוצאין בפאה נכרית מגולה, יש להם לסמוך על השו”ע [היינו הרמ”א] כאמור, וקצת דמדומי ראיה מכתובות (דף עב.) וראשה פרוע דין תורה, ולא מוקי בפאה נכרית ודת משה, שמע מינה דלית בה דת יהודית, ושרי”.

    :פרישה – טור או”ח סי’ ש”ג

    מצאתי כתוב בהגהות אלפסי החדשים דמותר לאשה נשואה לגלות פאה נכרית שלה, לא שנא אם
    עשויה משערותיה, או משיער חברתה, דאין שיער באשה ערוה אלא דוקא שערותיה המדובקים
    בבשרה, אבל לא בתלושין עשויות לכסות שערותיה האחרות, אף על גב דעבדה לקישוט שתהא נראית
    בעלת שיער, ע”כ לשון דרכי משה. ונראה דהיינו טעמא דמותר כאן בהכי לצאת טפי מחוטי הצמר
    שבראש הסימן ולא חששו הכא נמי דלמא אתרמי לה טבילה ואתי לאתויינהו, דהא הני שערות בודאי
    מחוברים בבשר ויש בו משום חציצה, דשאני הכא דהאי פאה נכרית היא כשאר אחד ממלבושיה –
    “דאינה הולכת זולתן- אי נמי בשעת טבילה מניחתן בביתה, מה שאין כן בהני דלעיל

    :כנסת הגדולה – אבן העזר סימן כ”א הגהת הטור אות ה

    ה. או לראות שערה כו’ נ”ב ודוקא בשער הדבוק בבשרה ממש ונראה גם בשרה עם השער, אבל שער המכסה שערה, לא שנא שערה דידה, לא שנא שערות חברתה כל עוד דעבידי לכסויי שערה והן תלושות אף על גב דקישוט הוא לה כדי שתראה בעלת שער, אין בו משום שער באשה ערוה. שלטי הגיבורים פרק האשה דף קכ”ז ע”א אבל בבאר שבע דף צ”ג הביא בשם מהר”ר שמואל יאודא מקאליבונן ז”ל שמחה על קדקד סברא זו והאריך הרבה והעלה לאיסור.

    ובפאה נכרית פירוש רליעת שער וכו’ נכתב בצידו ומכאן סמך לנשים היוצאות בכיסוי שערות שלהן כשהן נשואות אבל במקום קליעת שערן נושאות שערות חברותיהן שקורין קרישל”ו. שלטי הגיבורים פרק במה אשה
    – כנסת הגדולה – אורח חיים סימן ש”ג –

    :אליה רבה
    ז”ל הא”ר: כתב בשלטי גיבורים דמותר לאשה נשואה לגלות פיאה נכרית שלה אפילו עשויה משערותיה, דאין שער באשה ערוה אלא המדובקים בבשרה אבל לא בתלושין דעשויין לכסות שערותיה האחרות, אף דעבדה לקושטה שתהא נראת בעלת שער עכ”ל. ולא דמי לחוטי צמר אף דהני שערות מחוברין בבשר ויש בו משום חציצה, דהך פאה נכרית הוא כמלבוש דאינה הולכת זולתה אי נמי בשעת טבילה מניחתן בביתה ..

    : באר היטב

    “וכל שכן פאה נכרית. כצ”ל. והוא הדין אם חתכה שיער של עצמה וחיברה אח”כ בראשה, עיין עטרת
    זקנים” או”ח סי’ ע”ה ס”ק ח’

    “פרוע. הכלל הוא, ברשות הרבים וראשה פרוע לגמרי הוי דת משה. ואם ראשה מכוסה בקלתה או
    בשאר דברים אלא דאינה מכוסה כדרך הנשים, אז הוי דת יהודית… הנשים היוצאות בכיסוי שערות
    שלהם, ובמקום קליעת שיער נושאות שערות חוברות שקורין קרינאל”ו בלע”ז פאה נכרית אין בזה
    משום יוצאה וראשה פרוע, לא שנא שערות דידה ולא שנא שערות דחברתה, אע”פ שקישוט הוא לה
    כדי שתיראה בעלת שיער, אין בכך כלום. שלטי גבורים פרק במה אשה”
    – באר היטב אה”ע סי’ קט”ו ס”ק י –

    All the above have clearly sated that the issue in concern was Natural Hair and Reshus haRabim!

    CASE CLOSED!

    in reply to: Natural-Hair Sheitels Are Assur #1402700
    GAON
    Participant

    Zaltz,
    In regards to the Czarist gezeros, Rav Shlomo Kluger who lived in the very times discussed, is quiet clear:
    ” בזמן הזה אף המגן אברהם מודה דאסור ובפרט במדינות רוסיה – דהגזירא הוי שם שילכו הנשים בשערות שלהם”
    “בעוונות הזמן בזמן הזה הרבה פרוצות שהולכין בכוונה בשיער שלהם א”כ אף ההולכת בפאה נכרית מה מהני זה – הרי הרואה לא ידע ויסבור דשלה הוא ובפרט במדינות רוסיא דהגזרה שם כן והרבה הולכין כן מכח הגזירה,

    in reply to: Natural-Hair Sheitels Are Assur #1402679
    GAON
    Participant

    Slonim,

    Zalzvaser has made a very legit point, generally speaking; this is exactly how MANY minhagim developed i.e. via circumstances. The way they dressed in Spain and they way they dressed in Morroco and later in other countries constantly changed, if you look into history.

    Somehow, Chassidim and Charedim decided to put the “clock” on a hold. Some put the hold to 1920’s (Chabad hats), 1940’s (Yeshivish hats) some at 1800’s, some 1700’s (Chassidim wearing white socks and knickers) etc.

    The point of going in a certain dress code is to differentiate ourselves, so everyone picked a diff level in the course of time, as the Goyish world changed we stayed with the old one – Its all relative. As for the change in Kisui Rosh, that is another topic…soon.

    in reply to: Natural-Hair Sheitels Are Assur #1402388
    GAON
    Participant

    Dancing,

    You keep on going in circles:
    “Rav Ovadiah proved in his teshuva that the Shiltei Givorim is talking about a chatzer as a private courtyard. Not a public place. If you bothered to read it, you would understand why”.

    “it is clear from their findings that the Shiltei Giborim was referring to the wearing of a wig in the חצר – the courtyard, where other men were usually not prevalent.”

    (I will re-post)

    Explain – as per your above Peshat in the SH”G (that it’s only pertaining to the courtyard) – what exactly was the opposition of the Be’er Sheva?

    I will quote part of the opposing words of the Be’er Sheva Ch 18:

    “ואפילו זכר לדבר ליכא להתיר לנשים נשואות לצאת בפאה נכרית מגולה בשוק או בחצר דבקעי ביה רבים כמו שעלה על דעת החכם הנזכר מפני שאפשר לפרש דמה ששנו היתר להתקשט ולצאת בפאה נכרית מיירי דוקא בחצר שאין הרבים בוקעין בו וא”כ בחנם טרח כל הטורח הזה החכם הנזכר דהא אפילו בשערות ראשה ממש מגולות מותר לה לילך בחצר שאין הרבים בוקעין בו ואינו אסור אפי’ משום דת יהודית דהיינו מנהג הצניעות שנהגו בנות ישראל
    “ואין להקשות היאך אפשר לפרש הא דתנן יוצאה אשה בכבול ובפאה נכרית בחצר דמיירי דוקא בחצר שאין הרבים בוקעין בו

    I.e. The very pshat that we are speaking about i.e. a “Courtyard” is exactly the pshat how the Be’er Shva is disputing the very Mishna the Sht”G based his psak on!

    Please relate to that “Talmid Chacham to look up the entire responsum of the Be’er Sheva, and you will see that pshat holds no ground.

    Also, the Rema in דרכי משה סי’ ש”ג is specifically talking about Reshus haRabim and so is the Magen Avrohom and SM”A and PRM”G and Mogen Giborim.

    See sefer Magen Giborim Ch 71 that he answered all Be’er Sheva’s questions.

    in reply to: Natural-Hair Sheitels Are Assur #1402380
    GAON
    Participant

    I will quote the words of the Posek Hador 150 yrs ago in sefer מגן גבורים, better known as The ‘שואל ומשיב’ , after answering and explaining the position of the above מגן אברהם he adds :

    ז”ל בא”ד: וגם גוף הדבר לחוש בפיאה נכרית משום מראית העין לפע”ד – ברבים שנהגו כן – לא שייך מראית עין דלא חשידי וכו’ וכש”כ בזה שכל הנשים נהגו כן האיך אפשר דכלהו יעברו על דת משה ויהודית … וע”כ ישפטו הכל שהוא פאה נכרית.

    “The entire issue of Maris Eyin does not pertain where many do wear pe’ah nuchris… Especially where all don a פאה נכרית …then all will automatically claim “she’s surely wearing a wig”. Hence, there is no concern of any מראית עין in that case. ”
    The Mishnah Brurah ch 71 quotes the above as well, leHalacha.
    The above concludes:
    וע”כ יפה כתוב המג”א ” שאין דברי באר שבע מחוורין”, ומ”מ זה ודאי אם אין מנהג המקום כן שילכו הנשים בפאה נכרית ודאי יש לאסור, משום מראית עין, כמ”ש זקנינו (דהבא”ש) מהר”י ז”ל, ואולי הוא ג”כ בכלל דת יהודית, ובפרט לקשור בשערן… דודאי איכא איסור – היכא דאין המנהג כן, וגם זקנינו שהאריך בפסק הלז, בלי ספק שכוונתו היתה לשם שמים בשביל שראה שנפרץ בעת ההוא וכל כוונתם היה לדמות להעכו”ם, וע”כ ליבנו ליבתה רוח טהרה לעורר מדנים ע”ז וכו’ עכ”ל המגן גבורים, הובאו המשנ”ב.

    Similar to the above wrote his ‘colleague’ Hagaon Rav Shlomo Kluger ZTL; differentiating between the Magen Avrohom’s times and his, as the following.

    :ז”ל בתשובה שנות חיים סי שט”ז
    עיי מג”א מה שהשיג על הבאר שבע ודעתו להתיר, והנה לדינא נראה לי – בזמן הזה אף המגן אברהם מודה דאסור ובפרט במדינות רוסיה – דהגזירא הוי שם שילכו הנשים בשערות שלהם, ודאי דאסור, דהרי עיקר האיסור שלא תצא אישה בשערה מכח שיבא לידי הרהור דברים בה, ולידי פריצות , וא”כ המג”א מיירי בזמנו ובפרט בזמן הש”ס שהיו רובן הנשים כשרות ולא הוי דרכן לילך בגלוי שיער שלהם – לכך מותר בפאה נכרית, שלא יבואו לידי הרהור – דמידע ידעו דאין השיערות שלהם, אבל בעוונות הזמן בזמן הזה הרבה פרוצות שהולכין בכוונה בשיער שלהם א”כ אף ההולכת בפאה נכרית מה מהני זה – הרי הרואה לא ידע ויסבור דשלה הוא – ובפרט במדינות רוסיא דהגזרה שם כן והרבה הולכין כן מכח הגזירה, א”כ בודאי הרואה יאמר שגם זו כאחת מהם וסוף סוף יבא לידי פריצות והרהור…

    והנה בדרך זה יש לדחות נמי מה שהביאו ראיה ממסכת נזיר דף כ”ח ע”ב…. במה דקאמר שם לר”מ דאפשר בפאה נכרית וכו’ והוא די”ל דמדרבנן שם מוכח להיפוך דמה דקאמר שם דלרבנן אגב דאית ביה זוהמא מאיס ליה, אין הכוונה דמכח זה יהיה נחשב דברים שבינו לבינה, שיהיה יכול להפר, זה ודאי אינו, דבשביל קפידא כזו לא נחשב דברים שבינו לבינה,…
    רק הכוונה – דהרואה אותה לא ידמה בנפשו דהוי פאה נכרית – כי יאמר דודאי אינו פאה נכרית, דפאה נכרית לא היה הבעל מניחה כיון דמאיס ליה, וא”כ ידמה הרואה שהוא שלה, ואיכא הרהורה ופריצות ובזה יהיה פלוגתא דר”מ ורבנן, דר”מ מתיר פאה נכרית ורבנן אסרי וקיי”ל כרבנן.

    As we can see, his Issur is mainly based on the fact that the concept of going with Pe’ah Nuchris was not accepted and spread out, as clearly indicated that ‘Maris Eyin’ is not that it ‘looks like hair’, rather, it’s just that the ones seeing are not aware of her donning a Pe’ah Nuchris and will therefore assume it as ones own hair, as was the case in his times that many did indeed go with own uncovered hair.
    As we clearly see from his words:
    “א”כ אף ההולכת בפאה נכרית מה מהני זה – הרי הרואה לא ידע ויסבור דשלה הוא”
    “רק הכוונה – דהרואה אותה לא ידמה בנפשו דהוי פאה נכרית- כי יאמר דודאי אינו פאה נכרית”

    The same differentiation we find in the words of the Pri Megadim in Ch 7.
    – to be cont .

    in reply to: Natural-Hair Sheitels Are Assur #1402377
    GAON
    Participant

    In regards to all אחרונים ופוסקים that the above Yabia Omer compiled – opposing pe’ah nuchris vs Matirim -there are two points we need to know.

    a) One point, which I heard from a Posek Gadol, the fact that there are X amount of Later Poskim that wrote Teshuvot against it and X supporting – comparing them is really an insufficient way of determining anything. For a very simple reason; in the places where they did go, there was no need for any Posek to actually pen it in writing ‘supporting’ it, as it has already been permitted by all our founding Poskim i.e.:
    , רמ”א, שט”ג, מגן אברהם, לבוש, פרישה, אליה רבה, פמ”ג, “שו”ע הרב, מחצית השקל, באר היטב, ביאור הגר”א
    and later….. משנ”ב, כף החיים…

    Therefore, the true amount of Poskim that really support it cannot be determined by anything, and the ones that wrote in support happen to have been the ones that were covering those Simanim in Shulchan Aruch. Rather, the ones opposing were the ONLY ones that really opposed it (for various diff reasons – see next) – all the rest agreed, as the final above Psak Din.

    b) Another point we need to examine is, the ones that did oppose it, was it since that was the Minhag at the time, and thus going with any pe’ah nuchris was a breach in Das Yehudit, and that is the very reason they opposed or not. Would these very poskim permit it once there is a change in the actual Minhag, or doesn’t it really matter? If yes – then most of the ones that are quoted as אוסרים are really irrelevant.

    – to be cont. –

    in reply to: Natural-Hair Sheitels Are Assur #1402139
    GAON
    Participant

    “are the people here that are defending the halachik right to wear sheitels also saying that there isn’t a problem with the sheitels being worn today –

    Read the earlier posts – we were quiet clear – – no one is defending immodest sheitels.

    in reply to: Natural-Hair Sheitels Are Assur #1402137
    GAON
    Participant

    “Rav Ovadiah permitted Agunahs to remarry. Rav Ovadiah permitted the sale of Holy Land during Shmitta. Rav Ovadiah halachically permitted Oslo. Arguably, No Sage over the last several hundred years ever ruled as leniently ”

    Hmm I don’t know how you came to that conclusion – Agunahs have always been a source of seeking Kulahs throughout the ages by ALL poskim. As for Heter Mechira, I would rather not comment. Same with Oslo.

    I will say one thing, sorry, the Heter on Pe’ah Nuchris is much clearer and leKatchila than the Heter Mechira..

    in reply to: Natural-Hair Sheitels Are Assur #1402117
    GAON
    Participant

    “Yes I’m 97 ke”h I Baruch hashem have 6 children & 39 grandchildren & many many great grandchildren of which some are B”h married I live in Brooklyn NY ”

    Wow! Thanks so much for the firsthand info!! I wish you post more of how it was in those times.
    It sure beats hearing all confused shtusim of half-baked info here…

    May you be able to write with health and clarity until 120!!

    in reply to: Natural-Hair Sheitels Are Assur #1402111
    GAON
    Participant

    Slonimer – no need to go research Newspapers I will quote soon the Poskim in those times, in regard to Russia Czarist. Yes – the fact was that it did prompt that most Charedi women opted to go uncovered. Not everyone was able to afford a wig.
    Other customs were banished as well due to the Gezeros, e.g. there were many places were married women shaved their heads, the Netziv speaks about it Emek Shailah – it all came to an end then.

    I think only some Hungarian chasidim still do that…

    in reply to: Natural-Hair Sheitels Are Assur #1401924
    GAON
    Participant

    I will repost my earlier post as it’s a couple of pages back;

    Based on your posts, it seems that you are really misinformed, and have no clue what the very argument was in the first place. You should really sit down and read the very sources – not copy/paste from a book, and then comment. As the very claim of differentiating Human hair, is to a degree ignoramus.

    On the other hand, I’m not sure you are capable of that, and other readers might benefit, thus I will quote:

    The source of all Matirim is the Shiltie Giborim, so let’s see what exactly he has to say:
    שלטי הגיבורים” על הרי”ף שבת כ”ט ע”ב מדפי הרי”ף
    “יראה מזה להביא ראיה וסמך לנשים היוצאות בכיסוי שערות שלהן כשהן נשואות, אבל במקום קליעת שערן נושאות שערות חברותיהן שקורין קרינאל”ו בלע”ז, מההיא דשנינו פרק במה מההיא דשנינו פרק במה אשה יוצאה שהאשה יוצאה בפאה נכרית בשבת, ופירשו המפרשים, כי פאה נכרית היא מגבעת, ידבקו בו שיער נאה והרבה, ותשים אותו האשה על ראשה כדי שתתקשט בשיער, והתם באשה נשואה מיירי מתניתין, מדקאמר בגמ’ דהטעם משום דלא תתגנה על בעלה הרי דבנשואה מיירי, והרי פאה נכרית הוי ממש כעין אלו הקרניא”ל, ומשמע להדיא שמותרות בנות ישראל להתקשט בהן, דשיער באשה ערוה דקאמר לא הוי אלא בשיער הדבוק לבשרה ממש ונראה גם בשרה עם השיער, אבל שיער המכסה שערה אין כאן משום שיער באשה ערוה וגם לא משום פרועת ראש.
    ונראה דלא שנא שערות דידה לא שנא שערות של חברתה, כל עוד דעבידי לכיסוי השיער והן תלושות, אע”פ דקישוט הוא לה כדי שתראה בעלת שיער, אין בכך כלום ושפיר דמי….ולכשתעיין סוף פרק קמא דערכין ופרק מי שמתו בדברי רש”י שם ובדברי הרא”ש, תמצא דאין איסור בשיער
    ” אשה משום ערוה אלא במחובר לבשרה וגם שהבשר נראה עם השיער כדאוקימנא

    As you can see the source of all Matirim is specific loud and clear:
    “אע”פ דקישוט הוא לה כדי שתראה בעלת שיער, אין בכך כלום ושפיר דמי”
    i.e. that even if her purpose is to look pretty as if wearing own hair – it is Muttar.
    And is ONLY prohibited when :
    במחובר לבשרה וגם שהבשר נראה עם השיער

    Whereas, the opposing poskim i.e. the Bee’r Sheva etc. opposed for THAT very reason Joseph and Dancing is mentioning, that how can you say its muttar its still attractive “looks like hair” etc. (see Bee’r Sheva)…!

    Despite all that, the Remah and more specifically the Magen Avraham defends the shiltas Shiltei Giborim and rules like him, the same with all others mentioned above – all ruled in favor of the Shiltei Giborim, despite all arguments of the opposing Be’er Sheva.
    The Kaf Hachaim in ch 75 says the Shiltei Giborim is the final psak of all Achronim.

    in reply to: Natural-Hair Sheitels Are Assur #1401921
    GAON
    Participant

    Zaltz, Slonimer,

    Please look at my earlier posts, where I quoted undisputable proof that the original poskim ALL debated natural hair NOT synthetic. I.e. the Rema, Magen avrhom, Pri megadim, Sht”g and the opposing Be’er Sheva all speak about using your OWN hair.

    The ones who permitted – permit all even if it looks exactly like hair I.e. your own hair. The ones who forbade forbid even synthetic and anything resembling hair.
    There really is no third shita. Saying there is another concept of ‘wiggy” looking wigs is to a degree עם הארצות.

    in reply to: Natural-Hair Sheitels Are Assur #1401849
    GAON
    Participant

    Dancing
    “This is the basis of Rav Ovadia Yosef’s brilliant teshuva, how the shiltei Giborim never meant for wigs to be worn outside and Rov poskim (ashkenaz and sephard) did not allow the use of wigs – therefore it is forbidden. It aways amazes me how so many ignorant people will just dismiss the word of a halachic genius like Rav Ovadia Yosef who was able to be lenient in all areas- Yet he couldnt find a halachic heter for the wigs.”

    Before I respond let me clear, no one denies Chacham Harav Ovadia’s Gadlus, I happen to have gone through many of his works in יביא אומר and others including this one in Vol 5, I don’t know why it should be a factor, this is how he understood that concept and most poskim including the Mishnah Brurah, Rav Moshe, the Chazon Ish and Brisker Rav ZTL understood differently.
    — כבודו במקומו מונח
    but this is not how Torah and psak works.

    To be cont.

    in reply to: Natural-Hair Sheitels Are Assur #1401842
    GAON
    Participant

    Dancing,
    “Anyone who calls a tichel extreme is showing complete ignorance about the mitzvah of kisui rosh ”

    Let me be clear,
    If you will care to look again at my post… This was written in response to someone else – not to you nor to very concept of wearing a tichel. Rather, it was against the “methods” of one suggested, one who seems to constantly be on a world of his own and, always on the extreme side.
    I have no issue with someone trying to elevate her kedusha, nor does it irritate me, what irritates is trying to “insist” others when they are following clearly the accepted Halcha. Especially when that person has no backing and, hasn’t responded or proven anything…
    There are much more important issues that need chizuk, things that go against all halachik barriers!

    in reply to: Natural-Hair Sheitels Are Assur #1401064
    GAON
    Participant

    Mosh,
    “If we start being lomdish and continue bringing proofs from the Gemara and other poskim to dispute the information we can go on and on and never finish. ”

    No one is being “lomdish” – you are paskening out of a book – NOT a responsum or anything in writing by these Gedolim mentioned.

    The words of the founding Poskim are for all to see – torah and psak is not defined by Kol Korah’s or by personal feelings or, by one or two Gedolim.
    B”H there are enough other Gedolim that most follow.

    in reply to: Natural-Hair Sheitels Are Assur #1401052
    GAON
    Participant

    “The following is a proof that in the רשות הרבים the women who wore wigs completely covered them with a kerchief:”

    You keep on going around in circles; this is taken out of the opposing shita i.e. the words of the Bee’r Sheva. The Magen Avroghom and all others saw his taynes and sided with the Rema and SH”G – Halacha has been decided – not like the Be’er Sheva – period!

    in reply to: Natural-Hair Sheitels Are Assur #1401045
    GAON
    Participant

    “so too many rabbonim today are striving to further raise our level of kedusha to the point where women wear a tichel instead of a sheitel.”

    That is exactly the issue – extremism is taking over!

    Do I need to be frumer than the wives of the Chazon Ish and The BRISKER Rav?!

    It is definitively 100% kosher leHalacha – what are you comparing? why are you insisting?!
    Perhaps we should go back to the Rambam that Girls should cover their hair? Where does it end? Do we need to go like the cult of Lev Tahor…in Burkas?
    Yes – each woman who wants to enhance her Kedusha ON HER OWN by being Machmir, is more than welcome,. BUT this should not come by anyone insisting.

    in reply to: Natural-Hair Sheitels Are Assur #1401035
    GAON
    Participant

    To summarize all –
    There are basically two shitos and two issues:
    A – Halachak Talmudic – d’Oraisa based – Das Moshe:

    1) The שלטי הגיבורים, Rema, Magen Avrohom – that permit wearing Pe’ah Nuchris – even if its your OWN NATURAL hair and in Reshus haRabim.

    2) Be’er Sheva, Yavetz etc – that uphold ALL Sheitlach that resemble anything to hair are Assur in Reshus haRabim.
    (Note, there is no ‘inbetween’ halacha of “wiggy” looking coverings)

    B – Minhag of Das Yehudis –
    Relatively based – depends on the towns custom minhag, on what is defined as modest at the time.

    1) The Minhag in most cities and towns in Europe and many Mid-East countries – until 150 years ago (give or take) – women covered their hair with a Maftachos.

    2) The accepted minhag as of today – most Charedi women don a Pe’ah Nuchris.

    in reply to: Natural-Hair Sheitels Are Assur #1400998
    GAON
    Participant

    Dancing,

    “Just two months ago Vogue magazine featured a famous actress on their cover proudly wearing a wig from a frum sheitel company- and this was a short wig. She definitely looked very modest with her natural wig on!”

    Interesting how two people can look at the same thing and come out with total opposite results:

    – Daas’ Torah of many Gedolim –
    Going back to Pre-war Europe most Frum/Charedi women did not cover their hair, including wives of Rabanim, Roshei Yeshivos, Pious g-d fearing men etc. it was accepted among most as the norm, as recorded by the Aruch Hashulchan and others.
    Baruch Hashem that there are all kind of Sheitelach available, that no woman, no matter her level in Yiddishkeit should have the need or any excuse to go uncovered! In the worst case scenario, even if she goes with an immodestly pritzus sheiltal — it won’t be an Ervah d’Oraisa!

    Yes, we do need chizuk in ALL aspects of Tznius as all Yiddshkeit related issues need Chizuk, and is no different than it has always been, relatively speaking!

    Or, you can go ahead and claim everything is Assur and end with the same results as pre-war Europe.

    in reply to: Natural-Hair Sheitels Are Assur #1400988
    GAON
    Participant

    ubiquitin,
    “Halcha isnt determined by what baalei teshuva find interesting”

    Know why we find by Korban Pesach that you cannot have a ‘חבורה של כולה גרים’ ?

    in reply to: Natural-Hair Sheitels Are Assur #1400676
    GAON
    Participant

    “Gaon, you’re cherry-picking psaks you like and disregarding/dismissing all the others.”

    Hmm since when is following the psak of:
    ——– מגן אברהם, לבוש, פרישה, אליה רבה, פמ”ג, “שו”ע הרב, מחצית השקל, ביאור הגר”א משנ”ב, כף החיים Rema..
    considered “picking”?!

    Care to say how exactly you follow ANY Halacha?

    in reply to: Natural-Hair Sheitels Are Assur #1400636
    GAON
    Participant

    Dancing:
    You keep on quoting Rav Elyashiv with no sources, forbidding natural looking Pe’eh. There are other sources where he permitted. Please quote if anything is in writing.

    Joseph:

    I will again quote one of the most prestigious Sfardi Posek stating specifically, that even if the Pe’eh Nuchris is much prettier than hair is still in sync with the Rema:

    באשר לשאלתו בדין פאה נכרית לנשים נשואות, אם דינה כמו שיער ראשה שאסור לגלותה משום הרהור – דלפעמים היא יותר יפה משיער ראשה ומייפה אותה יותר – ואתי לידי הרהור, וכן משום מראית העין, דהרואה נדמה לו שהן שערותיה ממש… הנה זה לשון הדרכי משה… ומותר לאשה נשואה לגלות ה נכרית שלה, לא שנא אם היא עשויה משערותיה או משיער חברתה, דאין שיער באשה ערוה אלא דוקא שערותיה המדובקים בבשרה, אבל לא בתלושין העשויות לכסות שערותיה האחרות, אע”ג דעבדה לקישוט שתהא נראית בעלת שיער. ע”כ

    ונראה בטעם הדבר, דהוא משום דקים להו לרבנן, שאין יצה”ר שולט אלא בדבר הדבוק בגוף האשה עצמה, היינו הדבר הדבוק בגוף הערוה עצמה, דאין שליטה להיצה”ר אלא בדבר שיש לו נפש חיונית, לא בדבר שאין לו נפש חיונית, ולכן בנתלש מגוף האשה, דניטל ממנו נפש החיונית, הרי פקע ממנו אותה הערוה שהיתה עליו בזמן שהיה דבוק בגוף האשה, דהרי הוא כפגר מת שאין להיצה”ר שליטה בו, ולכן התירו להסתכל בו, דכיון שאין להיצה”ר שליטה בו, הרי לא יבוא לידי הרהור.

    – שו”ת “ישכיל עבדי” – חלק ז’, אה”ע סי’ ט”ז – הגאון רבי עובדיה הדאיה זצ”ל, ראש ישיבת המקובלים בית אל –

    Halacha is not determined by OUR feelings – its the other way around – Our feelings and Hashkafa should be driven by Halacha.

    in reply to: Natural-Hair Sheitels Are Assur #1400399
    GAON
    Participant

    Dance,
    Two quick points for you to ask:
    “it is clear from their findings that the Shiltei Giborim was referring to the wearing of a wig in the חצר – the courtyard, where other men were usually not prevalent.”

    “Mahari Mintz Katzenelbogen who lived during the times of the Shiltei Giborim stated:
    “Our parents and grandparents in all the communities in Ashkenaz have stated their opinion that one should not wear on the head, even a nylon fabric whose weave resembles hair.”

    Explain – as per your above Peshat in the SH”G (that it’s only in the courtyard) – – what exactly is the opposition of the Be’er Sheva?
    I will quote the part of the oppositional words of the Be’er Sheva Ch 18:

    “ואפילו זכר לדבר ליכא להתיר לנשים נשואות לצאת בפאה נכרית מגולה בשוק או בחצר דבקעי ביה רבים כמו שעלה על דעת החכם הנזכר מפני שאפשר לפרש דמה ששנו היתר להתקשט ולצאת בפאה נכרית מיירי דוקא בחצר שאין הרבים בוקעין בו וא”כ בחנם טרח כל הטורח הזה החכם הנזכר דהא אפילו בשערות ראשה ממש מגולות מותר לה לילך בחצר שאין הרבים בוקעין בו ואינו אסור אפי’ משום דת יהודית דהיינו מנהג הצניעות שנהגו בנות ישראל
    “ואין להקשות היאך אפשר לפרש הא דתנן יוצאה אשה בכבול ובפאה נכרית בחצר דמיירי דוקא בחצר שאין הרבים בוקעין בו

    I.e. The very pshat that we are speaking about i.e. a “Courtyard” is exactly the pshat how the Be’er Shva is disputing the very Mishna the Sht”G based his psak on!
    Please relate to that “Talmid Chacham to look up the entire responsum of the Be’er Sheva, and you will see that pshat holds no ground.

    Also, the Rema in דרכי משה סי’ ש”ג is specifically talking about Reshus haRabim ans so is the Magen Avrohom and SM”A and PRM”G.

    b) You do realize that despite the argument of the above Be’er Sheva – The actual Halacha has been decided like the Sht”G? The very fact that this is the psak of the Rema–
    and others, מגן אברהם, לבוש, פרישה, אליה רבה, פמ”ג, “שו”ע הרב, מחצית השקל, ביאור הגר”א משנ”ב, כף החיים ..—
    — speaks volumes on its own! As these are the very Poskim that are the foundation of ALL halacha that we follow – and they were not concerned with issue of the Be’er Sheva.
    ! ומימיהם אנו שותים

    Obviously, they were discussing in terms of Halacha not minhag (see Pri Mgadim).
    Most of the later achronim you quote, all had the Minhag – at the time – to go covered, so of course there is an issue of Dat Yehadut involved, which is even according to the above Matirim an issue (see Magen Giborim CH 75).

    Hence, most quotations of “Issur” is not relevant once the accepted minhag (the reason is an issue on ts own – and does not matter) is that all Charedi women do go with Pe’eh nuchris. Whether the reason was Maris Ayin or minhag is automatically irrelevant once the facts have changed.

    in reply to: Natural-Hair Sheitels Are Assur #1399875
    GAON
    Participant

    A quick response to Joseph –

    “How does the Mesorah change just because most people changed from following their Mesorah?”

    Yes it does, read my earlier post explanation. The mesorah as per Rambam and SHu”A was that girls i.e. besulos covered their hair as well.
    “Dat Yehudit” as explained earlier, is all relatively-minhag-based. Modesty (not ervah Do’raisa) has always been based on what was relatively considered modest at the time n region.

    in reply to: Chalav Yisrael and Imposing on Others #1399649
    GAON
    Participant

    DY,
    ” the question remains whether there is a halachic way to distinguish, aside from the practical non acceptance of the chumra in certain cases.”
    There are certainly cases were we are meikal or somach on Shitos regarding the aspect of blios when its not a Ben Yomo.
    I would venture to say that even though I’m makpid not to drink any CS, as per all poskim arguing with Rav Moshe (in addition to Rav Moshe himself ruling that you should try to get CY, see Vol 5), I would be somach on the shitos Pri Chadash (Note, which is muttar according to everyone’s understanding) and R Moshe if needed, in regards to Keilim that are not a Ben Yomo, as it is two Rabonon’s…

    I think Rav Moshe’s teshuva is speaking about a Ben Yomo …

    in reply to: Natural-Hair Sheitels Are Assur #1399081
    GAON
    Participant

    APY,
    “the gemara sanhedrin 112a several lines from the bottom is clear that women owned a “peah nachris” and commonly wore it out of the house. and they wore it “linoi”, Rashis explanation, not mine.”

    Thanks for the Marei Makom!!

    However, I’m not sure its so clear where exactly it was worn. I can see the Osrim saying pshat that it was only worn inside or in the courtyard, etc. The gemora in Shabbos, however, is more clear that it is speaking about going outside, as per the שלטי הגיבורים….

    in reply to: Natural-Hair Sheitels Are Assur #1399078
    GAON
    Participant

    “הנה בענין פאה נכרית שנשאלתי מרעיתך הרבנית הכבודה תחי’… אף דאיכא מאן דחושש לאסור
    פאה נכרית משום מראית עין… מ”מ רוב רבותינו וגם מאלו שסומכין עיקרי ההוראה עליהם מתירים,
    והם הרמ”א שם ובסימן ש”ג בדרכי משה, והמג”א והפמ”ג, וכן משמע גם מהגר”א שסובר כן, שלא
    אסרו בזה משום מראית העין. וכמעט שמוכרח מהגמ’ פרק במה אשה, שאם איירי דיוצאה בפאה
    נכרית דוקא במכוסה, לא היה שייך לומר דעל שערות זקנה לילדה ניחוש למחכו עלה. והטעם פשוט,
    שכיון שלא מצינו בגמ’ שאסרו, אין למילף ממקומות אחרים שאסרו משום מראית עין…

    – שו”ת “אגרות משה” אה”ע חלק ב’ סי’ י”ב –

    We see clearly Rav Moshe’s opinion that there is NO issue with מראית עין!

    As for reasoning’s we can quote:

    באשר לשאלתו בדין פאה נכרית לנשים נשואות, אם דינה כמו שיער ראשה שאסור לגלותה משום
    הרהור, דלפעמים היא יותר יפה משיער ראשה ומייפה אותה יותר, ואתי לידי הרהור, וכן משום
    מראית העין, דהרואה נדמה לו שהן שערותיה ממש… הנה זה לשון הדרכי משה… ומותר לאשה
    נשואה לגלות פאה נכרית שלה, לא שנא אם היא עשויה משערותיה או משיער חברתה, דאין שיער
    באשה ערוה אלא דוקא שערותיה המדובקים בבשרה, אבל לא בתלושין העשויות לכסות שערותיה
    האחרות, אע”ג דעבדה לקישוט שתהא נראית בעלת שיער. ע”כ. ונראה בטעם הדבר, דהוא משום
    דקים להו לרבנן, שאין יצה”ר שולט אלא בדבר הדבוק בגוף האשה עצמה, היינו הדבר הדבוק בגוף
    הערוה עצמה, דאין שליטה להיצה”ר אלא בדבר שיש לו נפש חיונית, לא בדבר שאין לו נפש חיונית,
    ולכן בנתלש מגוף האשה, דניטל ממנו נפש החיונית, הרי פקע ממנו אותה הערוה שהיתה עליו בזמן
    שהיה דבוק בגוף האשה, דהרי הוא כפגר מת שאין להיצה”ר שליטה בו, ולכן התירו להסתכל בו, דכיון
    שאין להיצה”ר שליטה בו, הרי לא יבוא לידי הרהור”.

    – שו”ת “ישכיל עבדי” – חלק ז’, אה”ע סי’ ט”ז – הגאון הספרדי רבי עובדיה הדאיה זצ”ל, ראש ישיבת המקובלים בית אל –

    in reply to: Natural-Hair Sheitels Are Assur #1399071
    GAON
    Participant

    Rav Elyashiv z”l and Rav Vozner z”l were the most recent Gedolim in our times, they were “fortunate” to see the current sheitels. They knew all the earlier poskim you mentioned, and they even quote them in their writings. Their final psak was לאיסור גמור ומוחלט בלי שום פשרות.”

    Whilst I’m not sure about Rav Wosner, Rav Elyashiv NEVER assered any non-Indian Sheitels. Please Stop confusing different issues with diff psakim.

    If you do have any written psak – please quote the sources.

    in reply to: Natural-Hair Sheitels Are Assur #1399006
    GAON
    Participant

    Dancing,
    ““What type of sheitel did my grandmother or great-grandmother wear? Was it as long, flowing, and natural-looking? Surely not; it was short, stiff, and wiggy-looking.”

    You remind me of a true story; one ultra frum yid in Jerusalem that was makpid not to have a phone in his house – why? He explained being that “in the Heim in his shtetll we didn’t use one”. When he told that to an Adom Gadol, he answered him: you know why they didn’t have one?

    Because there was none!

    If Natural looking hair would have been available – they would have had one.

    The שלטי הגיבורים case is simple – one is permitted to take her OWN hair and cover herself and walk like that in Reshus haRabim. That means, a Kallah getting married can cut her own long braids and use that as a covering. Period!
    (Note, the Levush does argue on using ones own hair)

    “The same מגן אברהם that you quoted that brings the שיטה of the שלטי גבורים HE himself harshly prohibited even unmarried girls (whose hair is not yet consider ערוה) to go out with long loose hair because it’s פריצות!”

    Why are you confusing two different issues?

    One is about natural looking hair in a MODEST form (whatever you define “modest”), which is Muttar as per final poskim – even if it looks exactly like hair! And then we have the issue of immodest looking Shaitels – which is an issue on its own, even if it would to be synthetic.

    Wearing a bright red scarf can also be an issue of Tzinuos – will you asser all scarfs then?

    in reply to: Is A Jew Permitted To Celebrate Halloween? #1398717
    GAON
    Participant

    Slonim,
    its not me its the SHu”A:
    “אֵין יוֹם הֶחָג אָסוּר אֶלָּא לָעוֹבְדִים בּוֹ בִּלְבַד, אֲבָל הָעוֹבְדֵי כּוֹכָבִים שֶׁשְּׂמֵחִים בּוֹ וְאוֹכְלִים וְשׁוֹתִים וּמְשַׁמְּרִים אוֹתוֹ מִפְּנֵי מִנְהָג”

    The Shu”A is talking about your local peasant, not your educated Wiki reader…
    If you have a different understanding please explain.

    Christmas is definitely a religious Holiday as per anyone. Simpy ask why many offended liberals are opposed to greeting “merry xmas” and just greet “Happy Holidays”. Did you ever hear anyone offended by a “Happy Halloween”?

    in reply to: Natural-Hair Sheitels Are Assur #1398181
    GAON
    Participant

    Yid,
    “A woman should strive to look like the humble potato”which is a staple of the kitchen, which is where a woman belongs, because women are skilled at turning the dumpy potato into delicacies such as the succulent french fry.”
    I think Joseph will go more for the Potato Kugel look…

    in reply to: Natural-Hair Sheitels Are Assur #1398607
    GAON
    Participant

    Slonim:
    Here is a quote of Rav Chaim Kenievsky:
    “בשם החזון איש אומרים, שיש מעלה בפאה, משום שמכסה את כל השערות. ואה”נ, באשה שמקפידה שלא יצאו כל שערותיה אין שום עדיפות [אבל אין זה מצוי, והמטפחת מחליקה מידי פעם ונראה השיער. וכוונתו לאפוקי ממש”כ כמה מהפוסקים, שיש עדיפות מטעמים אחרים, כגון שלא יתן עינו באשה אחרת]. ויש אחרונים שמחמירים בפאה, אך אצלנו לא נהגו להחמיר”.
    – ספר נזר החיים

    Rav Moshe ZTL:

    “וזכורני מיד לאחר נשואי שאלתי את הגאון הגדול הנ”ל [בעל אגרות משה] אם צריך ללבוש כובע על הפאה נכרית, ואמר לי שאין צריך. ועוד הוסיף לומר לי כי פאה נכרית יותר טוב ממטפחת, כי פאה נכרית מכסה את כל השערות, ועוד שבזה תמיד נשאר מכוסה כל זמן שהיא על ראשה, מה שאין כן במטפחת”

    – שו”ת אור יצחק – אה”ע סי’ ג’

    I figure it only applies when you have no specific minhag to go covered.

    in reply to: Natural-Hair Sheitels Are Assur #1398416
    GAON
    Participant

    Dancing-
    ” Many frum women look unmarried and extremely attracting with natural looking and pretty wigs. It’s a total mockery of the mitzvah”
    So what is your suggestion? Asuur to ALL ?!
    Would you prefer them going with their own hair, as was the case in pre-war Europe in most Russian and Polish cities and towns?

    This is exactly the very problem of the entire A”Z hair issue – even if you would to have a legit argument, in regards to the AZ India issue, people like you have an agenda against the very wearing of Shaitels, thus, the cry of “A”Z hair” will never be taken as serious.

    in reply to: Natural-Hair Sheitels Are Assur #1398164
    GAON
    Participant

    J/Dancing:
    “The reason that the Torah prohibits a married woman to reveal her hair is the following”

    Based on your posts, it seems that you are really misinformed, and have no clue what the very argument was in the first place. You should really sit down and read the very sources – not copy/paste from a book, and then comment. As the very claim of differentiating Human hair, is to a degree ignoramus.

    On the other hand, I’m not sure you are capable of that, and other readers might benefit, thus I will quote:

    The source of all Matirim is the Shiltie Giborim, so let’s see what exactly he has to say:
    שלטי הגיבורים” על הרי”ף שבת כ”ט ע”ב מדפי הרי”ף
    “יראה מזה להביא ראיה וסמך לנשים היוצאות בכיסוי שערות שלהן כשהן נשואות, אבל במקום קליעת שערן נושאות שערות חברותיהן שקורין קרינאל”ו בלע”ז, מההיא דשנינו פרק במה מההיא דשנינו פרק במה אשה יוצאה שהאשה יוצאה בפאה נכרית בשבת, ופירשו המפרשים, כי פאה נכרית היא מגבעת, ידבקו בו שיער נאה והרבה, ותשים אותו האשה על ראשה כדי שתתקשט בשיער, והתם באשה נשואה מיירי מתניתין, מדקאמר בגמ’ דהטעם משום דלא תתגנה על בעלה הרי דבנשואה מיירי, והרי פאה נכרית הוי ממש כעין אלו הקרניא”ל, ומשמע להדיא שמותרות בנות ישראל להתקשט בהן, דשיער באשה ערוה דקאמר לא הוי אלא בשיער הדבוק לבשרה ממש ונראה גם בשרה עם השיער, אבל שיער המכסה שערה אין כאן משום שיער באשה ערוה וגם לא משום פרועת ראש.
    ונראה דלא שנא שערות דידה לא שנא שערות של חברתה, כל עוד דעבידי לכיסוי השיער והן תלושות, אע”פ דקישוט הוא לה כדי שתראה בעלת שיער, אין בכך כלום ושפיר דמי….ולכשתעיין סוף פרק קמא דערכין ופרק מי שמתו בדברי רש”י שם ובדברי הרא”ש, תמצא דאין איסור בשיער
    ” אשה משום ערוה אלא במחובר לבשרה וגם שהבשר נראה עם השיער כדאוקימנא

    As you can see the source of all Matirim is specific loud and clear:
    “אע”פ דקישוט הוא לה כדי שתראה בעלת שיער, אין בכך כלום ושפיר דמי”
    i.e. that even if her purpose is to look pretty as if wearing own hair – it is Muttar.
    And is ONLY prohibited when :
    במחובר לבשרה וגם שהבשר נראה עם השיער

    Whereas, the opposing poskim i.e. the Bee’r Sheva etc. opposed for THAT very reason Joseph and Dancing is mentioning, that how can you say its muttar its still attractive “looks like hair” etc. (see Bee’r Sheva)…!

    Despite all that, the Remah and more specifically the Magen Avraham defends the shiltas Shiltei Giborim and rules like him, the same with all others mentioned above – all ruled in favor of the Shiltei Giborim, despite all arguments of the opposing Be’er Sheva.
    The Kaf Hachaim in ch 75 says the Shiltei Giborim is the final psak of all Achronim.

    As far as current Da’as Torah goes:
    The Chazon Ish, Rav Moshe and the Brisker Rav ZTL held that its preferably to go with a Pe’eh Nachris and not machmir to cover your hair.

    Modesty is sure an issue as all general issues with Tznius, but it has nothing with the above mentioned issue.

    in reply to: Is A Jew Permitted To Celebrate Halloween? #1397893
    GAON
    Participant

    Besalel,
    I will repeat again, the concept is nothing less than the following Shu”A (Note – the Beis Yosef lived in Tzefat EY)

    “אֵין יוֹם הֶחָג אָסוּר אֶלָּא לָעוֹבְדִים בּוֹ בִּלְבַד, אֲבָל הָעוֹבְדֵי כּוֹכָבִים שֶׁשְּׂמֵחִים בּוֹ וְאוֹכְלִים וְשׁוֹתִים וּמְשַׁמְּרִים אוֹתוֹ מִפְּנֵי מִנְהָג”

    There is a saying that “too much information leads to misinformation”!

    You are getting carried away and with all the Wiki info confusion. As far as Halacha is concerned, you need to know why and where the ones in concern are celebrating. Ask the random Joe Doe down your block and he will tell you, he has no idea what you are quoting, he is not even religious nor did he ever hear or believe of any of these copy/paste Wiki info you and Joseph keep on repeating. Ghosts, devils, spirits are just kids tales to the typical american.

    Now Joseph will go and say x-mas is the same. No its not the same – the typical Joe definitely associates it with Christ….

    in reply to: Is A Jew Permitted To Celebrate Halloween? #1397932
    GAON
    Participant

    “Assuming he is familiar with the Remah. He would say it is muttar.”

    Yes, this how the typical Rav Chaim quote goes these days; he will just say “muttar” . And the one Am H’aaretz will have another “psak of Rav Chaim”! in his sefer…

    in reply to: Is A Jew Permitted To Celebrate Halloween? #1397095
    GAON
    Participant

    Joseph,
    These so-called halachic differences between Halloween and Christmas you are describing are those only imagined ”
    Please describe the following scenario:
    “אֵין יוֹם הֶחָג אָסוּר אֶלָּא לָעוֹבְדִים בּוֹ בִּלְבַד, אֲבָל הָעוֹבְדֵי כּוֹכָבִים שֶׁשְּׂמֵחִים בּוֹ וְאוֹכְלִים וְשׁוֹתִים וּמְשַׁמְּרִים אוֹתוֹ מִפְּנֵי מִנְהָג”

    According to Rav HoPosek Joseph anything falls within the same category…

    in reply to: Is A Jew Permitted To Celebrate Halloween? #1396863
    GAON
    Participant

    Joseph,
    Again, you are getting too carried away with your Wiki research. As per Halacha leMaisah it has been pointed out that even on xmas its muttar.
    Now, as your comparison to xmas, (and as pointed out by Ubiq), there is certainly a difference. And it’s simple – ask any random person “celebrating” Halloween , why or what they are celebrating, their reply will be its just a simple “party” kind of Holiday, although it has been originated by the church/Celtics/pagan and still has some connection, it has been assimilated by all races and religions in the USA as a “party night” (quoting your Wiki אות קט”ז ). Therefore is within the above mentioned category:
    אֵין יוֹם הֶחָג אָסוּר אֶלָּא לָעוֹבְדִים בּוֹ בִּלְבַד, אֲבָל הָעוֹבְדֵי כּוֹכָבִים שֶׁשְּׂמֵחִים בּוֹ וְאוֹכְלִים וְשׁוֹתִים וּמְשַׁמְּרִים אוֹתוֹ מִפְּנֵי מִנְהָג אוֹ מִפְּנֵי כְּבוֹד הַמֶּלֶךְ, אֲבָל הֵם אֵינָם מוֹדִים בּוֹ, הֲרֵי אֵלּוּ מֻתָּרִים לָשֵׂאת וְלָתֵת עִמָּהֶם

    I suggest you study Avoda Zara to get acquainted that not all acts and holidays are the same.

    in reply to: Natural-Hair Sheitels Are Assur #1396816
    GAON
    Participant

    Marbe,

    As per Rav Belsky, if I remember correct, its a factual and lomdot question; he agrees that “some” indeed shave their hair as an “offer per se”, but he claims that according to all Hindu priests it is a concept of self-sacrifice only – NOT Takrovas, and therefore, what each individual does is considered “shlo kederech Avodah” and permitted. Rav Elyashov, I think, never responded on that point.

Viewing 50 posts - 601 through 650 (of 758 total)