moiredike vort from “r” doniel alter
Gamoro berachos כ:
דרש רב עוירא זמנין אמר לה משמיה דר’ אמי וזמנין אמר לה משמיה דר’ אסי אמרו מלאכי השרת לפני הקב”ה רבש”ע כתוב בתורתך (דברים י, יז) אשר לא ישא פנים ולא יקח שחד והלא אתה נושא פנים לישראל דכתיב (במדבר ו, כו) ישא ה’ פניו אליך אמר להם וכי לא אשא פנים לישראל שכתבתי להם בתורה (דברים ח, י) ואכלת ושבעת וברכת את ה’ אלהיך והם מדקדקים [על] עצמם עד כזית ועד כביצה
Qu. 1 Why does R” Ze’iro quote two different rebbe’im?
Qu. 2. why is davka this chumro chosen
Qu. 3. why does it say kezayis and kebaitzo, surely it is either or
Ans. There is a machloikes r’ yehuda and R’ meir from which shiur on emust make a bracha
Therefore different people had different hanhagois
So we say two shitos
and r’ ze’iro was a primary talmid of one the amoiraim whom he quoted
but he wanted to show people that one may take into account other people’s opinions and respect and quote their rebbes too.
And this chumra in which we are machmir and at the same time it brings us to respect others, and is דרך שיברור לו האדם, תפארת לו מן שמים ותפארת הבריות that brings about הארת פנים
Beautiful, no?