Home › Forums › Life Stories › Holding hands after a Chuppah
- This topic has 39 replies, 22 voices, and was last updated 5 years, 4 months ago by Joseph.
-
AuthorPosts
-
June 14, 2019 11:58 am at 11:58 am #1742516zahavasdadParticipant
I was at a Chassidic wedding and right after the Chuppah when they were going to the Yichud room the couple were holding hands, ive also seen this after some yeshivish weddings as well
Is this like a new thing?
June 14, 2019 1:40 pm at 1:40 pm #1742586ubiquitinParticipantNo Chassidim are often makpid on iit, and occasionly even delay a wedding if it wont be possible (though I haven’t heard of this delay recently)
I havent seen it a yeshivish weddings thoughJune 14, 2019 1:40 pm at 1:40 pm #1742584lowerourtuition11210ParticipantWhats the issue?
June 14, 2019 3:38 pm at 3:38 pm #1742598Neville ChaimBerlinParticipantI thought it was the standard minhag. Which groups don’t do it?
It is done at yeshivish weddings including my own.
June 14, 2019 3:42 pm at 3:42 pm #1742619WolfishMusingsParticipantIt’s 28 years after my chuppah. We still hold hands.
The Wolf
June 14, 2019 3:54 pm at 3:54 pm #1742627☕ DaasYochid ☕ParticipantWhats the issue?
The רמ”א in אה”ע כ”א ה says public displays of affection between husbands and wives are אסור.
June 14, 2019 3:54 pm at 3:54 pm #1742626Long island YidParticipantTo The Wolf……OY VEY!!
I thought you were Orthodox!
Kidding 🙂June 14, 2019 6:30 pm at 6:30 pm #1742638Neville ChaimBerlinParticipant“The רמ”א in אה”ע כ”א ה says public displays of affection between husbands and wives are אסור.”
And, we posken that way, except at weddings.
June 14, 2019 6:30 pm at 6:30 pm #17426421ParticipantOf all the problems.
June 14, 2019 8:18 pm at 8:18 pm #1742651kollelmanParticipantIt is brought down by Sefarim. See this from Sefer Bayis Ne’eman:
ונציין עוד, שאף מנהג [הספרדים] אנשי ירושלים, לנהוג במנהג זה (ראה שולחן העזר, פ”ח, סעי’ ח, סק”ג). ובפרי האדמה (לרבי רפאל מיוחס, ח”ג, הלכ’ שבת, פרק ל) מביא בטעמו של דבר, על פי שיטת הטו”ז הנזכר, שאף באופנים שאין חופה מועילה, מועיל ההולכה לביתו, ולדעתו ההולכה היינו דוקא כשמוליכה בידו. ומאידך בספר שער המפקד (מנהגי ירושלים, לרבי רפאל אהרן בן שמעון, אב”ד קהיר. הלכ’ קידושין אות יב), חולק עליו, ולדעתו אין בזה משום קנין חופה, מכמה טעמים – עיי”ש. ולדעתו טעם המנהג לאחוז ביד, מקורו במנהג שנאמר אצל האבות, “ויביאה יצחק האהלה שרה אמו…”. עיי”ש רמזים נוספים.
ובשלחן העזר (שם), מביא טעם נוסף, בכדי להרוויח את קושית ‘המקנה’ (קו”א, סב, א. מובא פת”ש שם), שהקשה על הסוברין שברכות נישואין נאמרו ‘עובר לעשייתן’ לפני הייחוד, דאם זה עולה על הייחוד הלא הוה ההילוך בין מקום החופה לחדר הייחוד הפסק, כדעת הפוסקים (ראה או”ח ח) דהליכה הוה הפסק (ע”כ תוכן קושית המקנה). ולזה הנהיגו שיאחז החתן את הכלה תיכף ממקום החופה עד למקום הייחוד, שלא יהיה ההילוך הפסק.And here’s a quote from Hidabroot:
יש מביאים, שהמנהג הוא שאם הכלה טהורה, שהחתן והכלה הולכים שלובי ידיים מן החופה לחדר היחוד (ראה שו”ת פרי האדמה חלק ג’ סימן י, ושלחן העזר דף סז אות ג, ובמה שציין בזה בספר שרשי מנהג אשכנז חלק ד’ עמודים 502-515).
אולם יש שכתבו, שיש לבטל את המנהג, מפני שבימינו נכשלים הצופים בהרהורי עבירה הקשים מעבירה (ספר שושנת העמקים על חופה וקידושין עמוד רפז בשם הגרא”מ שך, והגרש”ז אויערבאך, והגר”ש וואזנר זצ”ל, ויבדל לחיים הגר”ח קניבסקי. וכן ראה בספר מנחה לחיים על חופה וקידושין עמוד רסד, שהביא תשובת הגר”ח קניבסקי שליט”א שכתב, שהחזון איש זצ”ל לא היה מרוצה ממנהג זה. וע”ע בספר דרכי טהרה עמוד 314 סעיף יב שדעתו שהדבר אסור מעיקר הדין).
June 15, 2019 10:23 pm at 10:23 pm #1742665hmlParticipantChabad doesn’t do it. I don’t know about other Chassidim, but the first time I saw it I was shocked… then I realized no one else seemed to notice!
June 15, 2019 10:28 pm at 10:28 pm #1742685JosephParticipant“And, we posken that way, except at weddings.”
Neville: Even those shittas that pasken to hold hands between the Chupa and Yichud room, they only narrowly make an exception for that singular walk to the aforementioned Halacha not permitting public displays of affection. For the rest of the wedding that Halacha applies.
June 16, 2019 12:30 am at 12:30 am #1742723JosephParticipantChabad doesn’t do it but most Chasidim do it. Most Litvish do not do this but Chaim Berlin does.
June 16, 2019 12:33 am at 12:33 am #1742710apushatayidParticipantThis is not a public display of affection. Zdad. ever see an older couple linked arm in arm leaning on each other walking down the street? Same thing.
June 16, 2019 12:33 am at 12:33 am #1742726DrYiddParticipantif the kallah is not a niddah, the only potential issues are not halakhic.
June 16, 2019 12:54 am at 12:54 am #1742785☕ DaasYochid ☕ParticipantDrYidd, yes they are, see רמ”א posted above.
June 16, 2019 1:09 am at 1:09 am #1742787rationalParticipantIn a Chuppah d’ Main, they would walk arm in arm in the morning before the formal wedding took place
June 16, 2019 1:48 am at 1:48 am #1742790YaapchikParticipantNot all chassidim do it. Generally chassidim emanating from Galicia, Poland and Hungary do it. Russian Chassidim don’t.
June 16, 2019 9:20 am at 9:20 am #1742846ForshayerParticipantWhen I saw it for the first time by a Chasidishe Chasunah, I was also surprised. However, since then, my 3 children who are now married were all told by me to hold hands out of the Chupah. I never understood the scene that takes place at all the Yeshivisha Chasunahs. Right after the Chupah is over and they’re walking to the Yichud room, they’re dancing wildly with their friends, separated by people pushing over each other to get in a hug. They waited their whole lives for this moment, let them celebrate with each other.
June 16, 2019 1:04 pm at 1:04 pm #1742966Monsey boyParticipantI might be wrong! but this what i remember what they thought me before i got married. The reason for holding the hand is, one of the 4 ways of “Kinyan” Or “Kedushin” is “Meshicha”, By holding the hand of the Kallah You do that part of the Kinyan.
June 16, 2019 1:06 pm at 1:06 pm #1742982☕ DaasYochid ☕ParticipantMeshicha is not a valid kinyan for kiddushin.
June 16, 2019 2:11 pm at 2:11 pm #1743033Neville ChaimBerlinParticipantJoseph:
Correct. I’m not really sure why I even commented as I did. Someone asked what the potential issue is, and DY answered correctly.June 16, 2019 3:57 pm at 3:57 pm #1743087rationalParticipantMeshicha? Ouch, might as well try hagbahah . The first mishna in Kiddushin may be a nice place to start studying the kinyanim that apply to marriage
June 16, 2019 4:32 pm at 4:32 pm #1743102Reb EliezerParticipantWe don’t want people to know when they are able to hold hands when not. By the wedding, since it is a custom to do it, if you don’t do it, they will say you are not allowed.
June 16, 2019 5:39 pm at 5:39 pm #1743058JosephParticipantDY: What then is the halachic reason it is done by those who hold it must be done?
June 16, 2019 6:07 pm at 6:07 pm #1743121☕ DaasYochid ☕ParticipantWhat then is the halachic reason it is done by those who hold it must be done?
You’ll have to ask them. I’m not sure what “must be done” means. Are those who didn’t do it not married l’halacha?
June 16, 2019 10:07 pm at 10:07 pm #1743143apushatayidParticipantI’m not chassidish. I’m litvish. I am NOT a member of the chaim berlin community. I was told by my Rebbe, a brisker, to take my wife by the hand after the chuppa. but, then again, joseph ruled otherwise, I guess I am either chassidish or a chaim berliner, I just dont know it.
June 16, 2019 10:08 pm at 10:08 pm #1743137Yabia OmerParticipantAnother example of Meshugas from the A community. Who thinks about these things??
June 16, 2019 10:24 pm at 10:24 pm #1743135BaltimoreMavenParticipantsee this from Sefer Bayis Ne’eman:
ונציין עוד, שאף מנהג [הספרדים] אנשי ירושלים, לנהוג במנהג זה (ראה שולחן העזר, פ”ח, סעי’ ח, סק”ג). ובפרי האדמה (לרבי רפאל מיוחס, ח”ג, הלכ’ שבת, פרק ל) מביא בטעמו של דבר, על פי שיטת הטו”ז הנזכר, שאף באופנים שאין חופה מועילה, מועיל ההולכה לביתו, ולדעתו ההולכה היינו דוקא כשמוליכה בידו. ומאידך בספר שער המפקד (מנהגי ירושלים, לרבי רפאל אהרן בן שמעון, אב”ד קהיר. הלכ’ קידושין אות יב), חולק עליו, ולדעתו אין בזה משום קנין חופה, מכמה טעמים – עיי”ש. ולדעתו טעם המנהג לאחוז ביד, מקורו במנהג שנאמר אצל האבות, “ויביאה יצחק האהלה שרה אמו…”. עיי”ש רמזים נוספים.
ובשלחן העזר (שם), מביא טעם נוסף, בכדי להרוויח את קושית ‘המקנה’ (קו”א, סב, א. מובא פת”ש שם), שהקשה על הסוברין שברכות נישואין נאמרו ‘עובר לעשייתן’ לפני הייחוד, דאם זה עולה על הייחוד הלא הוה ההילוך בין מקום החופה לחדר הייחוד הפסק, כדעת הפוסקים (ראה או”ח ח) דהליכה הוה הפסק (ע”כ תוכן קושית המקנה). ולזה הנהיגו שיאחז החתן את הכלה תיכף ממקום החופה עד למקום הייחוד, שלא יהיה ההילוך הפסק.from Hidabroot:
יש מביאים, שהמנהג הוא שאם הכלה טהורה, שהחתן והכלה הולכים שלובי ידיים מן החופה לחדר היחוד (ראה שו”ת פרי האדמה חלק ג’ סימן י, ושלחן העזר דף סז אות ג, ובמה שציין בזה בספר שרשי מנהג אשכנז חלק ד’ עמודים 502-515).
אולם יש שכתבו, שיש
June 16, 2019 10:25 pm at 10:25 pm #1743136BaltimoreMavenParticipantsee this from Sefer Bayis Ne’eman:
ונציין עוד, שאף מנהג [הספרדים] אנשי ירושלים, לנהוג במנהג זה (ראה שולחן העזר, פ”ח, סעי’ ח, סק”ג). ובפרי האדמה (לרבי רפאל מיוחס, ח”ג, הלכ’ שבת, פרק ל) מביא בטעמו של דבר, על פי שיטת הטו”ז הנזכר, שאף באופנים שאין חופה מועילה, מועיל ההולכה לביתו, ולדעתו ההולכה היינו דוקא כשמוליכה בידו. ומאידך בספר שער המפקד (מנהגי ירושלים, לרבי רפאל אהרן בן שמעון, אב”ד קהיר. הלכ’ קידושין אות יב), חולק עליו, ולדעתו אין בזה משום קנין חופה, מכמה טעמים – עיי”ש. ולדעתו טעם המנהג לאחוז ביד, מקורו במנהג שנאמר אצל האבות, “ויביאה יצחק האהלה שרה אמו…”. עיי”ש רמזים נוספים.
ובשלחן העזר (שם), מביא טעם נוסף, בכדי להרוויח את קושית ‘המקנה’ (קו”א, סב, א. מובא פת”ש שם), שהקשה על הסוברין שברכות נישואין נאמרו ‘עובר לעשייתן’ לפני הייחוד, דאם זה עולה על הייחוד הלא הוה ההילוך בין מקום החופה לחדר הייחוד הפסק, כדעת הפוסקים (ראה או”ח ח) דהליכה הוה הפסק (ע”כ תוכן קושית המקנה). ולזה הנהיגו שיאחז החתן את הכלה תיכף ממקום החופה עד למקום הייחוד, שלא יהיה ההילוך הפסק.from Hidabroot:
יש מביאים, שהמנהג הוא שאם הכלה טהורה, שהחתן והכלה הולכים שלובי ידיים מן החופה לחדר היחוד (ראה שו”ת פרי האדמה חלק ג’ סימן י, ושלחן העזר דף סז אות ג, ובמה שציין בזה בספר שרשי מנהג אשכנז חלק ד’ עמודים 502-515).
June 16, 2019 10:37 pm at 10:37 pm #1743153JosephParticipantYabia: People who give a hoot about Halacha and Torah think of these things. Unfortunately many in your community have gotten very secular.
June 17, 2019 10:35 am at 10:35 am #1743384lowerourtuition11210ParticipantThe Nitei Gavriel discusses this in Hilchos Nisuin Perek Lamed Zayin Sif Alef.
http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=46545&st=&pgnum=219
June 17, 2019 12:13 pm at 12:13 pm #1743454apushatayidParticipant“The first mishna in Kiddushin may be a nice place to start studying the kinyanim that apply to marriage”
the danger of superficially learning a sugya, or making assumptions about what other people write. there is erusin, there is nissuin. weddings “today” include the components of both erusin and nissuin. learn the sugya and the many opinions in the rishonim as to what contitutes nissuin (and even erusin) nowadays.
June 17, 2019 2:49 pm at 2:49 pm #1743521JosephParticipanttcanter: It is not c”v done out of excitement. That would be derech chiba in public and therefore assur. According to the shittas that this must be done, it is done strictly to accomplish a halachic requirement and no more.
June 17, 2019 4:41 pm at 4:41 pm #1743632lowerourtuition11210Participanttcanter: At most chupas that I attend, (and at the chupha’s of my married children the chosson turns and hugs his parents and shver, the kallah hugs her parents and shviger, the parents friends especially the men go and wish mazel tov to the parents while the chossons fiends wait until the chosson and kallah come out from under the chuppah .
June 21, 2019 6:47 pm at 6:47 pm #1745440BramoParticipantThe reason why some don’t hold hands is because if she is a niddah you are not allowed to, so in order that people shouldn’t know if she is a niddah it became accustomed not to hold hands at all
June 23, 2019 8:20 am at 8:20 am #1745539rationalParticipantIt makes sense to avoid holding hands in public so as not to indicate whether a woman is a niddah or not. However, that is applicable to everyday life and not to a wedding. At a wedding the opposite is true. Most , if not all couples try to avoid a chuppas niddah and the assumption is that the kallah is never a niddah. If the choson does not hold her hand, the onlookers (and everyone is looking) may assume she is a niddah. Is that what we want? No, we want the opposite. So, hold her hand, it’s normal and desirable on all accounts.
In addition, a couple where the woman is in her fifties or older can never be in a state of niddah. Therefore, there should be no issue with an elderly couple holding hands in public. Besides, any male who is thinking about whether any woman of any age is a niddah or not needs psychological help.
June 23, 2019 9:19 am at 9:19 am #1745605JosephParticipantrational: Are you Orthodox?
June 23, 2019 9:46 am at 9:46 am #1745614YSPParticipantThe above-mentioned remah doesn’t have the strongest of sources. (It comes from a nemukei yosef which learns derech eretz from an agadeta Gemara.) However, the remah continues and says that this is the accepted halacha, and poretz geder yishchenu nachash.
It would seem that if there was a specific situation where specific communities would have a minhag otherwise (for example, holding hands after a chuppah), the remah wouldn’t be so strong against it. (But if someone isn’t part of that community, he wouldn’t be allowed.)June 23, 2019 11:45 am at 11:45 am #1745616JosephParticipantIt isn’t a real stira to the Rema to hold hands after the Chupa, since the shitta that the couple must hold hands for that walk is due to halachic reasons to complete the marriage kinyan.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.