Home › Forums › Decaffeinated Coffee › Chasidus Filling a Void Within Modern Orthodoxy › Reply To: Chasidus Filling a Void Within Modern Orthodoxy
Some examples for the baal shem tov about doing something good with a self motive or feeling
כשמתענה אדם אפילו משבת לשבת, ויהיה לו פניה אפילו קטנה, שיאמר בלבו שהוא עושה דבר גדול שעינה את עצמו כ”כ הרבה, ויזדכך מאד בזה, זה התענית בא לסט”א. רק יחשוב בלבו, מה מעשי נחשבים נגד עבודת המלאכים שעבודתם בתמידות להש”י, ואני טפה סרוחה וסופי לעפר.
המהלך בדרך יחידי <ושונה ומפסיק ממשנתו כו’, קשה דהל”ל ומפסיק ממשנתו והוה ידעינן דהיה שונה, עוד קשה מעלה עליו הכתוב ולא מפרש איזה כתוב.
וי”ל> הפי’, <כי ה>הולך בדרך הישר, ואפילו הכי הוא יחידי שאינו דבוק בהשי”ת, ושונה ומפסיק ממשנתו, ר”ל מפסיק א”ע מהש”י מחמת משנתו, דהיינו שבאה לו גדלות והתפארות מחמת משנתו <שסובר שהוא משנתו שלו>, ואומר מה נאה אילן זה, ועל עצמו אומר כן בלבו, כמ”ש כי האדם עץ השדה, <ואומר דהוא אלנא די רבא ותקיף>, ומה נאה ניר זה, כמ”ש נירו לכם ניר, <פי’ שאומר שמכין לעצמו חלק לעוה”ב ע”י משנתו>, מעלה עליו הכתוב <פי’ כתוב שנ’ תמים תהיה עם ה’ אלקיך, פי’ אפי’ כשתעסוק בתורה שנאמר בה תורת ה’ תמימה, וז”ש תמים תהיה, אפילו בעסק התורה תהיה עם ה’ אלקיך, ולא תימא הלא התורה ממילא נקרא תורת ה’, וז”ש מעלה עליו הכתוב הזה, שכולל כל התורה>, כאלו מתחייב בנפשו.
Here we see the chassidus approach of what is kedusha – bitul – not feeling self, and what is kelipa – feeling self.
This is explained in Tanya at length (see I.e. perek 6 and 35)