Home › Forums › Family Matters › Natural-Hair Sheitels Are Assur › Reply To: Natural-Hair Sheitels Are Assur
I will repost my earlier post as it’s a couple of pages back;
Based on your posts, it seems that you are really misinformed, and have no clue what the very argument was in the first place. You should really sit down and read the very sources – not copy/paste from a book, and then comment. As the very claim of differentiating Human hair, is to a degree ignoramus.
On the other hand, I’m not sure you are capable of that, and other readers might benefit, thus I will quote:
The source of all Matirim is the Shiltie Giborim, so let’s see what exactly he has to say:
שלטי הגיבורים” על הרי”ף שבת כ”ט ע”ב מדפי הרי”ף
“יראה מזה להביא ראיה וסמך לנשים היוצאות בכיסוי שערות שלהן כשהן נשואות, אבל במקום קליעת שערן נושאות שערות חברותיהן שקורין קרינאל”ו בלע”ז, מההיא דשנינו פרק במה מההיא דשנינו פרק במה אשה יוצאה שהאשה יוצאה בפאה נכרית בשבת, ופירשו המפרשים, כי פאה נכרית היא מגבעת, ידבקו בו שיער נאה והרבה, ותשים אותו האשה על ראשה כדי שתתקשט בשיער, והתם באשה נשואה מיירי מתניתין, מדקאמר בגמ’ דהטעם משום דלא תתגנה על בעלה הרי דבנשואה מיירי, והרי פאה נכרית הוי ממש כעין אלו הקרניא”ל, ומשמע להדיא שמותרות בנות ישראל להתקשט בהן, דשיער באשה ערוה דקאמר לא הוי אלא בשיער הדבוק לבשרה ממש ונראה גם בשרה עם השיער, אבל שיער המכסה שערה אין כאן משום שיער באשה ערוה וגם לא משום פרועת ראש.
ונראה דלא שנא שערות דידה לא שנא שערות של חברתה, כל עוד דעבידי לכיסוי השיער והן תלושות, אע”פ דקישוט הוא לה כדי שתראה בעלת שיער, אין בכך כלום ושפיר דמי….ולכשתעיין סוף פרק קמא דערכין ופרק מי שמתו בדברי רש”י שם ובדברי הרא”ש, תמצא דאין איסור בשיער
” אשה משום ערוה אלא במחובר לבשרה וגם שהבשר נראה עם השיער כדאוקימנא
As you can see the source of all Matirim is specific loud and clear:
“אע”פ דקישוט הוא לה כדי שתראה בעלת שיער, אין בכך כלום ושפיר דמי”
i.e. that even if her purpose is to look pretty as if wearing own hair – it is Muttar.
And is ONLY prohibited when :
במחובר לבשרה וגם שהבשר נראה עם השיער
Whereas, the opposing poskim i.e. the Bee’r Sheva etc. opposed for THAT very reason Joseph and Dancing is mentioning, that how can you say its muttar its still attractive “looks like hair” etc. (see Bee’r Sheva)…!
Despite all that, the Remah and more specifically the Magen Avraham defends the shiltas Shiltei Giborim and rules like him, the same with all others mentioned above – all ruled in favor of the Shiltei Giborim, despite all arguments of the opposing Be’er Sheva.
The Kaf Hachaim in ch 75 says the Shiltei Giborim is the final psak of all Achronim.